Danish Team News


flag
by Edvin Thomsen
Holdleder
 

Clickhere to read profiles of pilots and team captain
Danish Team Homepage
Join team by telephone


25. VERDENSMESTERSKAB I SVÆVEFLYVNING I ST. AUBAN FRANKRIG

Nyheder fra det danske hold den  07.07.97

Efter  en 4 gyldige konkurrencedage er piloterne nu ude på opgaver mellem 388 og 472 km i de tre klasser, og da sidste fly nu er ved at starte ud, er der igen lidt ro til at skrive.

Konkurrencen forløber nu glat organisatorisk. Indkøringsvanskeligheder er på plads, så der skulle ikke være vanskeligheder at spore forude.
Selv vejret er  nu på plads, et højtryk bevæger sig ind over området fra nordvest og lover bedre  og bedre vejr for resten af konkurrenceperioden.

Gårdsdagens opgaver var de hidtil længste under konkurrencen, og med meget sene udtæsklingstidspunkter gav det en næsten uudholdelig spænding for deder stod tilbage her og  ventede og ventede.

Det blev en meget hård opgave for piloterne, opgaven lå ikke lige i det bedste område, og en stor del af flyvningan foregik på siden af bjergene i til dels utrolig turbolent vejr, og ikke altid med landbare områder lige under.

Det var spændende at stå og se på, fly, der forsøgte at nå hjem til pladsen ved at flyve på hang i meget lav højde på et nærliggende højdedrag.
Nogle kom hjem, andre ikke,  men kunne se dem forsøge i stedse lavere højde, indtil de forsvandt ud af synsfeltet  for at lande i floddalen 50 meter under pladsen.
Efterhånden som det blev senere og senere på dagen troede man ikke sine egne øjne og ører, nor de meldte hjem.
Sidste fly ankom kl kl 21.19.31. , 1 minut og 31 sekunder efter solnedgang og ankomstliniens lukning.
Dalen mod syd var tæt pakket med fly, som ikke klarede den .

I dag behandler juryen en protest fra det finske hold. En af deres piloter havde startet ud på opgaven i 3800 meter, 300 m. over de tilladte. Han troede, det var over pladsen.

Der kommer mange gæster hjemmefra  herned,

Nedenstående et sammendrag af de seneste pressemeddelelser. Resultater kan ses andet sted på web-siderne.

Voldsom satsning af Jan Andersen gav ikke Pote.

På sin første start mente Jan ikke, det gik hurtigt nok, og han valgte som konkurrencereglerne tillader  at returnere og starte om på dagens opgave, og startede dermed  ca 45 minutter  senere end de sidste startende i feltet.
Der var på et tidspunkt stor bekymring i den danske lejr for, om Jan ved sin store satsning havde sat alt over styr, men da han kl 20.00 (hvor man i Danmark normalt er landet for længst) meldte 50 km ude og højde til at glide hjem, bredte lettelsen sig igen. Jan placerede sig midt i feltet, tæt på de nærmeste konkurrenter og har ikke sat noget væsentligt over styr.

For danskerne var det uvante meteorologiske forhold, der var gældende over konkurrenceområdet med kraftig vind og læbølger over bjergene, der muliggjorde flyvning helt op til 6000 meter, det maksimalt tilladte i Frankrig.
Det resulterede i skuffende resultater for de øvrige 3 piloter.
Der er forventninger om stedse bedre vejr  i de kommende dage

Yderligere oplysninger og samlede resultater kan hentes på WGC's homepage på adressen:::XXXXXXX eller ved undertegnede på telefon 40 55 57 11.
Med venlig hilsen

Edvin Thomsen
Holdleder
25. VERDENSMESTERSKAB I SVÆVEFLYVNING I ST. AUBAN FRANKRIG

PRESSEMEDDELELSE NR 04

Voldsom satsning af Jan Andersen gav ikke Pote.

På sin første start mente Jan ikke, det gik hurtigt nok, og han valgte som konkurrencereglerne tillader  at returnere og starte om på dagens opgave, og startede dermed  ca 45 minutter  senere end de sidste startende i feltet.
Der var på et tidspunkt stor bekymring i den danske lejr for, om Jan ved sin store satsning havde sat alt over styr, men da han kl 20.00 (hvor man i Danmark normalt er landet for længst) meldte 50 km ude og højde til at glide hjem, bredte lettelsen sig igen. Jan placerede sig på en 10-plads , tæt på de nærmeste konkurrenter men faldt i det samlede resultat ned på en fjerdeplads
For Henrik Breidahl blev dagen katastrofal, idet han faldt fra en 7-plads til en 15-plads.

For danskerne var det uvante meteorologiske forhold, der var gældende over konkurrenceområdet med kraftig vind og læbølger over bjergene, der muliggjorde flyvning helt op til 6000 meter, det maksimalt tilladte i Frankrig.
Det resulterede i skuffende resultater for de øvrige 3 piloter.
 

25. VERDENSMESTERSKAB I SVÆVEFLYVNING I ST. AUBAN FRANKRIG

PRESSEMEDDELELSE NR 05

De sydfranske alper biderfra sig, men 3 danskere gennemførte under særdeles vanskelige forhold dagens opgaver.

Lars Ternholt kom ind på en fremragende 7-plads i standardklassen, hvor kun 12 af de 40 deltagende fly kom hjem. og klatrede dermed 6 pladser op ad resultatlisten.

Det blev en noget mere barsk dag, end piloterne havde forestillet sig i dag, dels forårsaget af vejret, men også  på grund af piloternes taktiske overvejelser i forbindelse med startliniepassagen og lange opgaver..

Dagens opgave: var:

Standardklassen: Hastighedsflyvning over en 404  polygon
 15 meterklassen Hastighedsflyvning over en  470  polygon
Åben klasse Hastighedsflyvning over en  508 km  polygon

Der var forecastet kraftig vind, tørtermik og primært skræntvind i den østlige del af konkurrenceområdet, ud imod Rhone-dalen og vindstille og god skytermik i den vestlige del.
De relativt vanskelige forhold fik piloterne til at skyde starten længst muligt, idet det under disse forhold er en fordel at have foranliggende fly, man "kan flyve på"

Starten blev derfor af piloterne udskudt, til det for mange var for sent til at gennemføre opgaverne, og ca halvdelen af deltagerne måtte lande ude.
Her i området er der ikke mange udelandingspladser, og flere fly fik skader i forbindelse med udelandinger, et af dem i en sådan grad, at det skal retur til fabrikken for reparation.

Jan Andersen var startet rigtigt som den sidste i åbenklasse og havde næsten indhentet feltet, feltet, men manglede så lige nogle få meterfor  at kunne krydse en bjergkam.

Det var særdeles spændende at stå på flyvepladsen og betragte de konkurrenrende fly sent om aftenen passere det sidste forbjerg, Lure for med marginal højde at gå mod sidste vendepunkt for derefter en lille times tid senere at se dem enkomme mod pladsen sydfra, en hel del med så lav højde, at de ikke kunnenå ind på flyvepladsen, og den ene efter den anden  måtte "sætte" flyet lige udenfor pladsen, nogle kun få hundrede meter hjemmefra.
Men 3 danskere kom hjem!!!

Med venlig hilsen

Edvin Thomsen
 


25. VERDENSMESTERSKAB I SVÆVEFLYVNING I ST. AUBAN FRANKRIG

Nyheder fra det danske hold. den 01.07.1997

Det er - som andet steds beskrevet beskrevet begrænset, hvad der er blevet fløjet i træninsugen.
Sølle 3 dage er det blevet til.

Der har nu været nok at beskæftige sig med som pilot, hjælper og holdleder.
Der har været en del tekniske problemer af forskellig art på de forskellige fly, Lars Ternholts radio  og senere også hans logger faldt ud,  Jan Andersen havde problemer med samspil mellem GPS og computer under flyvning, og Henrik problemer med en utæt iltregulator.
Alt dette er nu ordnet, Lars og Jans problemer af fabrikanterne, som er til stede, og Henrik har fået erstatningsudstyr både fra franskmændene og hjemmefra.

Også datatransmission hjem herfra har været problematisk, de systemer, vi forventet at anvende, fungerede ikke, men vi håber nu at have styr på tingene.
Det er meget godt med alt det elektronik, men det giver en masse problemer, som man ikke havde tidligere.
Det er dog en trøst, at franskmændene også har problemer med deres datatransmissioner og telefonforbindelser.

Tingene erkende foregår på fransk, og der er mange specielle forhold, der skal udredes.
Der har skullet antikollisionstape på alle fly, ( Så ørnene lettere kan se dem og så må de flyve over nationalparkerne ned til 300 meter over, hvor det normalt er 1000 meter min højde.)
Konkurrencebogstaverne skal jfr. IGC s regler være mindst 40 cm
Der er fly med spændvidde på over 15 m. i de 2 små klasser

Nogle af ovenstående bestemmelser har bl. andet medført det paradoks, at man får startforbud hvis konkurrencenumrene er for små, men blot får strafpoints, når spændevidden er for stor.

Nu har alle konkurrenccenumre den rigtige størrelse, men det er ikke altid let at se, hvad der står på finnerne af de forskellige fly.

Vi vil prøve daglig at vedligeholde denne side med kommentarer og minimum dagens pressemeddelelse, men der kan godt forventes en lille dags forsinkelse på opsætningen hernede.

Med hilsen fra Provence

Edvin Thomsen
 
 
 
 

PRESSEMEDDELELSE NR. 01.

Hæderlig start for Lars Ternholt på første konkurrence dag.

Lars der er debutant i VM sammenhænge, men som har en junior EM medalje som ballast kæmpede sig under særdeles vanskelige forhold  gennem dagens opgave TIL en  30 plads med 80.69 km/t og fik dermed 536 points mod vinderens 704 pts.

Dagens opgave: Hastighedsflyvning over en    polygon.
Samlede resultater kan findes andet sted på WGC97 s  homepage.

Dagsresultater
Standardklassen
 Navn  Land Hastighed Points
1 John Coutts  NZ 93,89 km/t 704
2 Tony Van Dyk NZ 92,29 km/t 684
3 Graham White NZ 91,75 km/t 677
30 Lars Ternholt  DK 80,69 km/t 536

Betingelserne var på grund af vejret utrolig vanskelige på  første konkurrencedag,
Det kæmpe lavtryk, som dækker hele Europa rakte også helt ned til Provence og gav arrangørerne store vanskeligheder med dagens opgaver.

Kun standardklassen fik lejlighed til at prøve kræfter over det smukke Provence, hvor det 25. VM i svæveflyvning afvikles i perioden 30.juni til 13 juli.
Efter flere udsættelser af starten og  ændring af opgaven for standardklassen to gange og annullering af de to øvrige klasser blev standardklassen  endelig sendt i luften kl 1450 for at flyve dagens opgave, og hele feltet hastede over startlinien umiddelbart før en kæmpe tordenbyge rullede ind over startfeltet og umuliggjorde mere flyvning i en længere periode.

Hjemflyvningen og ankomsten til Saint Auban flyveplads foregik ligeledes henholdsvis gennem en kraftig regnbyge og lige på kanten af en tordensky, og blot få minutter senere umuliggjorde tordenvejr i hele området al flyvning hjem fra sidste vendepunkt, Digne, som ligger ca. 20 km. fra flyvepladsen.
Også under ruten var der vanskeligheder, og Lars var to gange meget lavt og måtte kæmpe længe for at holde sig i luften.
6 fly ud af de 40 deltagere klarede den ikke og måtte lande undervejs.
På trods af resultatet - en god start for den unge debutant.

I morgen forventes bedre vejr, og vi håber, at alle deltagere får lejlighed til at prøve kræfter.
 

Med venlig hilsen

Edvin Thomsen
Holdleder
 


Votre banniere gratuite sur Cyb'AIR
Member of Cyb'AIR Exchange

Visit Philippe de Péchy's "Vol à Voile" (Soaring) server : infos, ad's, glider pictures, GPS turnpoints coordinates, competitions results and an unofficial ranking of all glider pilots in the world.

Other sites of soaring interest : 
  • World Gliding Championships 1997, Saint-Auban, France (championnats du monde de vol à voile) 
  • L'aéro-club du Bas-Armagnac, Nogaro (Gers, France) Aeroclub of Bas-Armagnac 
  • Classement Vuillemot - French Soaring Pilots Permanent Ranking 
  • Classement International - Results and Ranking 
  • Fédération française de vol à voile - French Soaring Association 
  • Les cumulus vus par satellite (Université de Strasbourg) - See cumuluses via satellite
  • NOAA visible

    echange bannieres
    réseau Ex-Echo

    Certification d'audience E-Stat  Web page by Denis Flament (from Nogaro aeroclub) 
    consulted  times since 27-Jun-97 
    updated : Jun-97