Clickhere to read profiles of pilots and team captain
Danish Team Homepage
Join team by telephone
Nyheder fra det danske hold den 07.07.97
Efter en 4 gyldige konkurrencedage er piloterne nu ude på opgaver mellem 388 og 472 km i de tre klasser, og da sidste fly nu er ved at starte ud, er der igen lidt ro til at skrive.
Konkurrencen forløber nu glat organisatorisk. Indkøringsvanskeligheder
er på plads, så der skulle ikke være vanskeligheder at
spore forude.
Selv vejret er nu på plads, et højtryk bevæger
sig ind over området fra nordvest og lover bedre og bedre vejr
for resten af konkurrenceperioden.
Gårdsdagens opgaver var de hidtil længste under konkurrencen, og med meget sene udtæsklingstidspunkter gav det en næsten uudholdelig spænding for deder stod tilbage her og ventede og ventede.
Det blev en meget hård opgave for piloterne, opgaven lå ikke lige i det bedste område, og en stor del af flyvningan foregik på siden af bjergene i til dels utrolig turbolent vejr, og ikke altid med landbare områder lige under.
Det var spændende at stå og se på, fly, der forsøgte
at nå hjem til pladsen ved at flyve på hang i meget lav højde
på et nærliggende højdedrag.
Nogle kom hjem, andre ikke, men kunne se dem forsøge i
stedse lavere højde, indtil de forsvandt ud af synsfeltet
for at lande i floddalen 50 meter under pladsen.
Efterhånden som det blev senere og senere på dagen troede
man ikke sine egne øjne og ører, nor de meldte hjem.
Sidste fly ankom kl kl 21.19.31. , 1 minut og 31 sekunder efter solnedgang
og ankomstliniens lukning.
Dalen mod syd var tæt pakket med fly, som ikke klarede den .
I dag behandler juryen en protest fra det finske hold. En af deres piloter havde startet ud på opgaven i 3800 meter, 300 m. over de tilladte. Han troede, det var over pladsen.
Der kommer mange gæster hjemmefra herned,
Nedenstående et sammendrag af de seneste pressemeddelelser. Resultater kan ses andet sted på web-siderne.
Voldsom satsning af Jan Andersen gav ikke Pote.
På sin første start mente Jan ikke, det gik hurtigt nok,
og han valgte som konkurrencereglerne tillader at returnere og starte
om på dagens opgave, og startede dermed ca 45 minutter
senere end de sidste startende i feltet.
Der var på et tidspunkt stor bekymring i den danske lejr for,
om Jan ved sin store satsning havde sat alt over styr, men da han kl 20.00
(hvor man i Danmark normalt er landet for længst) meldte 50 km ude
og højde til at glide hjem, bredte lettelsen sig igen. Jan placerede
sig midt i feltet, tæt på de nærmeste konkurrenter og
har ikke sat noget væsentligt over styr.
For danskerne var det uvante meteorologiske forhold, der var gældende
over konkurrenceområdet med kraftig vind og læbølger
over bjergene, der muliggjorde flyvning helt op til 6000 meter, det maksimalt
tilladte i Frankrig.
Det resulterede i skuffende resultater for de øvrige 3 piloter.
Der er forventninger om stedse bedre vejr i de kommende dage
Yderligere oplysninger og samlede resultater kan hentes på WGC's
homepage på adressen:::XXXXXXX eller ved undertegnede på telefon
40 55 57 11.
Med venlig hilsen
Edvin Thomsen
Holdleder
25. VERDENSMESTERSKAB I SVÆVEFLYVNING I ST. AUBAN FRANKRIG
PRESSEMEDDELELSE NR 04
Voldsom satsning af Jan Andersen gav ikke Pote.
På sin første start mente Jan ikke, det gik hurtigt nok,
og han valgte som konkurrencereglerne tillader at returnere og starte
om på dagens opgave, og startede dermed ca 45 minutter
senere end de sidste startende i feltet.
Der var på et tidspunkt stor bekymring i den danske lejr for,
om Jan ved sin store satsning havde sat alt over styr, men da han kl 20.00
(hvor man i Danmark normalt er landet for længst) meldte 50 km ude
og højde til at glide hjem, bredte lettelsen sig igen. Jan placerede
sig på en 10-plads , tæt på de nærmeste konkurrenter
men faldt i det samlede resultat ned på en fjerdeplads
For Henrik Breidahl blev dagen katastrofal, idet han faldt fra en 7-plads
til en 15-plads.
For danskerne var det uvante meteorologiske forhold, der var gældende
over konkurrenceområdet med kraftig vind og læbølger
over bjergene, der muliggjorde flyvning helt op til 6000 meter, det maksimalt
tilladte i Frankrig.
Det resulterede i skuffende resultater for de øvrige 3 piloter.
25. VERDENSMESTERSKAB I SVÆVEFLYVNING I ST. AUBAN FRANKRIG
PRESSEMEDDELELSE NR 05
De sydfranske alper biderfra sig, men 3 danskere gennemførte under særdeles vanskelige forhold dagens opgaver.
Lars Ternholt kom ind på en fremragende 7-plads i standardklassen, hvor kun 12 af de 40 deltagende fly kom hjem. og klatrede dermed 6 pladser op ad resultatlisten.
Det blev en noget mere barsk dag, end piloterne havde forestillet sig i dag, dels forårsaget af vejret, men også på grund af piloternes taktiske overvejelser i forbindelse med startliniepassagen og lange opgaver..
Dagens opgave: var:
Standardklassen: Hastighedsflyvning over en 404 polygon
15 meterklassen Hastighedsflyvning over en 470 polygon
Åben klasse Hastighedsflyvning over en 508 km polygon
Der var forecastet kraftig vind, tørtermik og primært skræntvind
i den østlige del af konkurrenceområdet, ud imod Rhone-dalen
og vindstille og god skytermik i den vestlige del.
De relativt vanskelige forhold fik piloterne til at skyde starten længst
muligt, idet det under disse forhold er en fordel at have foranliggende
fly, man "kan flyve på"
Starten blev derfor af piloterne udskudt, til det for mange var for
sent til at gennemføre opgaverne, og ca halvdelen af deltagerne
måtte lande ude.
Her i området er der ikke mange udelandingspladser, og flere
fly fik skader i forbindelse med udelandinger, et af dem i en sådan
grad, at det skal retur til fabrikken for reparation.
Jan Andersen var startet rigtigt som den sidste i åbenklasse og havde næsten indhentet feltet, feltet, men manglede så lige nogle få meterfor at kunne krydse en bjergkam.
Det var særdeles spændende at stå på flyvepladsen
og betragte de konkurrenrende fly sent om aftenen passere det sidste forbjerg,
Lure for med marginal højde at gå mod sidste vendepunkt for
derefter en lille times tid senere at se dem enkomme mod pladsen sydfra,
en hel del med så lav højde, at de ikke kunnenå ind
på flyvepladsen, og den ene efter den anden måtte "sætte"
flyet lige udenfor pladsen, nogle kun få hundrede meter hjemmefra.
Men 3 danskere kom hjem!!!
Med venlig hilsen
Edvin Thomsen
Nyheder fra det danske hold. den 01.07.1997
Det er - som andet steds beskrevet beskrevet begrænset, hvad der
er blevet fløjet i træninsugen.
Sølle 3 dage er det blevet til.
Der har nu været nok at beskæftige sig med som pilot, hjælper
og holdleder.
Der har været en del tekniske problemer af forskellig art på
de forskellige fly, Lars Ternholts radio og senere også hans
logger faldt ud, Jan Andersen havde problemer med samspil mellem
GPS og computer under flyvning, og Henrik problemer med en utæt iltregulator.
Alt dette er nu ordnet, Lars og Jans problemer af fabrikanterne, som
er til stede, og Henrik har fået erstatningsudstyr både fra
franskmændene og hjemmefra.
Også datatransmission hjem herfra har været problematisk,
de systemer, vi forventet at anvende, fungerede ikke, men vi håber
nu at have styr på tingene.
Det er meget godt med alt det elektronik, men det giver en masse problemer,
som man ikke havde tidligere.
Det er dog en trøst, at franskmændene også har problemer
med deres datatransmissioner og telefonforbindelser.
Tingene erkende foregår på fransk, og der er mange specielle
forhold, der skal udredes.
Der har skullet antikollisionstape på alle fly, ( Så ørnene
lettere kan se dem og så må de flyve over nationalparkerne
ned til 300 meter over, hvor det normalt er 1000 meter min højde.)
Konkurrencebogstaverne skal jfr. IGC s regler være mindst 40
cm
Der er fly med spændvidde på over 15 m. i de 2 små
klasser
Nogle af ovenstående bestemmelser har bl. andet medført det paradoks, at man får startforbud hvis konkurrencenumrene er for små, men blot får strafpoints, når spændevidden er for stor.
Nu har alle konkurrenccenumre den rigtige størrelse, men det er ikke altid let at se, hvad der står på finnerne af de forskellige fly.
Vi vil prøve daglig at vedligeholde denne side med kommentarer og minimum dagens pressemeddelelse, men der kan godt forventes en lille dags forsinkelse på opsætningen hernede.
Med hilsen fra Provence
Edvin Thomsen
PRESSEMEDDELELSE NR. 01.
Hæderlig start for Lars Ternholt på første konkurrence dag.
Lars der er debutant i VM sammenhænge, men som har en junior EM medalje som ballast kæmpede sig under særdeles vanskelige forhold gennem dagens opgave TIL en 30 plads med 80.69 km/t og fik dermed 536 points mod vinderens 704 pts.
Dagens opgave: Hastighedsflyvning over en polygon.
Samlede resultater kan findes andet sted på WGC97 s homepage.
Dagsresultater
Standardklassen
Navn Land Hastighed Points
1 John Coutts NZ 93,89 km/t 704
2 Tony Van Dyk NZ 92,29 km/t 684
3 Graham White NZ 91,75 km/t 677
30 Lars Ternholt DK 80,69 km/t 536
Betingelserne var på grund af vejret utrolig vanskelige på
første konkurrencedag,
Det kæmpe lavtryk, som dækker hele Europa rakte også
helt ned til Provence og gav arrangørerne store vanskeligheder med
dagens opgaver.
Kun standardklassen fik lejlighed til at prøve kræfter
over det smukke Provence, hvor det 25. VM i svæveflyvning afvikles
i perioden 30.juni til 13 juli.
Efter flere udsættelser af starten og ændring af
opgaven for standardklassen to gange og annullering af de to øvrige
klasser blev standardklassen endelig sendt i luften kl 1450 for at
flyve dagens opgave, og hele feltet hastede over startlinien umiddelbart
før en kæmpe tordenbyge rullede ind over startfeltet og umuliggjorde
mere flyvning i en længere periode.
Hjemflyvningen og ankomsten til Saint Auban flyveplads foregik ligeledes
henholdsvis gennem en kraftig regnbyge og lige på kanten af en tordensky,
og blot få minutter senere umuliggjorde tordenvejr i hele området
al flyvning hjem fra sidste vendepunkt, Digne, som ligger ca. 20 km. fra
flyvepladsen.
Også under ruten var der vanskeligheder, og Lars var to gange
meget lavt og måtte kæmpe længe for at holde sig i luften.
6 fly ud af de 40 deltagere klarede den ikke og måtte lande undervejs.
På trods af resultatet - en god start for den unge debutant.
I morgen forventes bedre vejr, og vi håber, at alle deltagere
får lejlighed til at prøve kræfter.
Med venlig hilsen
Edvin Thomsen
Holdleder
Visit Philippe de Péchy's "Vol à Voile" (Soaring) server : infos, ad's, glider pictures, GPS turnpoints coordinates, competitions results and an unofficial ranking of all glider pilots in the world.
Other sites of soaring interest :
|
|
Web page by Denis
Flament (from Nogaro
aeroclub)
consulted times since 27-Jun-97 updated : Jun-97 |