Finland Team News


flag
by Tapsa Halonen, Tapio & Anna Savolainen
 

Clickhere to read profiles of pilots and team captain
Join team by telephone


Vakiossa Ranskan kolmoisjohto
Uusi aamu valkeni jalleen aurinkoisena ja mistraalikin naytti jo hieman tyyntyneen. Kaikille luokille annettiin melko pitkat tehtavat: vakio 395,58 km, 15 m 427,79 km ja avoin 453,58 km. Kerrankin hinausten alkamisajaksi laitettu 13 :15 piti paikkansa. Ensimmaisena ilmaan paasi 15 metrin luokka, jonka jalkeen oli vakion vuoro ja viimeisena kiskottiin isot linnut taivaalle.

Lahtoajoissa oli taas suuria eroja erityisesti 15 m luokassa, jossa ensimmaiset lahtivat 14:02 ja viimeiset 15:19. Maaliintulotkin tulivat hiljakseen, ainoastaan yksi kymmenen koneen rypas hyokkasi maalilinjan kimppuun yhta aikaa. vakiossa tehtava lennettiin verrattain nopeasti lapi, silla vakion ja 15 metrin koneita tuli linjalle tasaiseen tahtiin sekaisin, avoimen linnut saapuivat vasta huomattavasti myohemmin.

Loppujen lopuksi vakiossa paivavoittajaksi lensi Hollannin Erik Borgman, toiseksi saapui Iso-Britannian Andy Davis ja kolmanneksi Ranskan Jean-Claude Lopitaux.  Markku Kuittinen oli neljas jaaden vain viisi pistetta voittajasta. Asko Pankan paiva ei sujunut yhta hyvissa merkeissa ja han oli lopulta 35.  Ranskalaisten ote kuitenkin tuntuu sailyvan, talla hetkella Jean-Marc Caillard on ensimmaisena, Jean-Denis Barrois toisena ja Jean-Claude Lopitaux kolmantena. Eroa on kuitenkin yli 100 pistetta heidan valilla.

15 metrisissa vahva saksalaiskaksikko Michael Grund - Werner Meuser jatkoi vakuuttavia nayttoja. He lahtivat tehtavalle 15 minuuttia Ranskan Eric Napoleonin jalkeen ja saapuivat linjalle 14 minuuttia taman jalkeen. Paivan kolmoisvoitto meni kuitenkin saapasmaan pojille Italiaan, ensimmaiseksi lensi Giorgio Galetto, toiseksi Stefano Ghiorzo ja kolmanneksi Thomas Gostner. Werner Meuser oli neljas ja Michael Grung viides. Eric Napoleon jatettiin nain kuudenneksi.

15 metrissa kokonaistilanne on talla hetkella hyvin tiukka. Ykkosena on edelleen Saksan Werner Meuser ja hanesta pisteen paassa on Michael Grund. Kolmantena on Italian Giorgio Galetto 20 pisteen paassa johdossa olevasta Meuserista. Eric Napoleon on talla hetkella neljas  40 pisteen paassa karjesta. Viidentena oleva Ranskan Gilles Navas onkin sitten 140 pisteen paassa Napoleonista.   Erot ovat siis hyvin pienia, mita vain voi tapahtua. Jannitys tiivistyy mita  vahemman paivia on jaljella. Enaa ei tunnu olevan varaa liian suuriin virheisiin.

Avoimessa paivavoiton vei USA:n Ron Tabery ja toisen sijan jakoivat Ranskan Didier hauss ja Gerard Lherm. Jan Andersen, joka aluksi oli kolmenkarjessa, on nyt tippunut 12. parin huonon paivan jalkeen.

Eilen saatiin myos tieto, etta jury hylkasi Suomen joukkueen tekeman protestin, joten Asko Pankalta meni yksi paiva nollille ja tama tiputti hanetta aivan karkipaahan.
 
 
 

Nelja paivaa jaljella
Tanaan keskiviikkona tuuli on jo kokonaan tyyntynyt ja kuumuus ottanut omansa. Uima-allas on kansoitettu aamusta iltaan ja varjopaikat menneet jo aikaa sitten.  Jannitys tiivistyy, silla enaa nelja paivaa on jaljella...

Briefingissa jokaiselle luokalle annettiin tehtava joka ylittaa 400 kilometria, vakiossa 448,46 km, 15 metrissa 477,48 km ja avoimessa 533,24 km. Hinausten tulisi alkaa kello 13:00, katsotaan miten kay.

Vakio ranskalaisten juhlaa
Vakioluokassa ranskalaiset veivat taas kolmoisvoiton. Jean-Claude Lopitaux pesi joukkuetoverinsa kahdella pisteella, toisen sijan jakoivat tallahetkella johdossa oleva Jean-Marc Caillard ja Jean-Denis Barrois. Kokonaistilanteessa samalla kolmikolla on yha edelleen kolmoisjohto. Markku Kuittinen oli 22 ja Asko Pankka 26. Yhteispisteissa Kuittinen on 25 ja Pankka 32.

15 metrissa saksalaisten, ranskalaisten ja italialaisten kilpailu voitosta jatkuu. Tanaan voiton vei Ranskan Regis Kuntz joka talla hetkella on kokonaispisteissa 8. Toiseksi tuli Italian Stefano Ghiorzo ja kolmanneksi saman maan Giorgio Galetto. Johdossa oleva saksalaiskaksikko Michael Grund - Werner Meuser sijoittui Grundin johdolla neljanneksi ja viidenneksi. Ranskan Eric Napoleon oli seitsemas, pysyen edelleen yhteispisteissa neljantena. Yhteistilanteessa Michael Grund ja Werner Meuser ovat johdossa samalla pistemaaralla, kolmantena on Italian Galetto ja neljantena Napoleon.

Avoimessa talla kertaa tehtavan lensi nopeiten lapi Puolan Sebastian Kawa, toiseksi tuli ranskan Didier Hauss ja kolmanneksi Gerard Lherm. Yhteistilanteessa saksalaisilla on edelleen johto ranskalaisiin nahden, Gerard Lherm on vajaan kolmensadan pisteen paassa johdossa olevasta Uli Schwenkista.

Huominen tuo taas uudet kujeet tullessaan, enaa kolme paivaa jaljella. Lahtolaskenta on jo melkein alkanut.

Anna Savolainen
 


Tanaan maanantaina hinaukset aloitettiin kerrankin  ajallaan. Ensimmaisena paasi ilmaan avoin luokka, jota seurasi vakio ja viimeisena 15-metriset. Avoimen tehtava oli 472 km, vakion 388 ja 15 m :n 402 km. Paivasta muodostui jallaan pitka, silla ensimmaiset maaliintulot nahtiin vasta puoli seitseman jalkeen, sitten seurasikin noin 15 koneen rypas vakion ja 15 m koneita. Vakiossa voittajaksi selviytyi lopulta parina paivana huonosta onnesta karsinyt Saksan Herbert Weiss lentamalla tehtevan lapi 113,25 km/h, toiseksi tuli Uuden Seelannin nuori lupaus John Coutts ja kolmanneksi Ranskan Jean-Marc Caillard.  Vakiossa nelja epaonnista joutui tyytymaan maastolaskuun ja kahden kisat ovat ohi eilisten konerikkojen takia. Suomalaisittain Asko Pankka oli 16 ja Markku Kuittinen 19.

15-metrisissa voiton vei Tsekin Milos Dedera nopeudella 110,61 km/h, toiseksi sijoittui Saksan Werner Meuser ja kolmanneksi Michael Grund, jolla on erittain hyvat mahdollisuudet maailmanmestaruuteen. Ranskalaisittain paiva ei muuten sujunut 15 metrissa kovin lupaavasti, silla ranskalaiskolmikko Regis Kuntz, Gilles Navas ja Eric Napoleon olivat vasta  16, 17, ja 18.
Avoimessa voiton ottivat Sveitsin Rudolf Schild ja Daniel Thut. Kolmanneksi sijoittui Saksan Robert Schroeder, jonka aisapari Uli Schwenk oli viides.  Seka 15 m etta avoimessa luokassa oli muutamia maastolaskuja, avoimessa mm. Ranskan Gilbert Gerbaud ja Tanskan Jan Andersen joutuivat tyytymaan peltoon kentan sijasta.

Anna Savolainen
 


Vihdoinkin aurinkoa
Viime viikon sateet ja huono saa vaihtuivat vihdoinkin lauantaina auringoksi ja kovaa puhaltavaksi mistraalituuleksi. Vakion tehtava oli 301,35 kilometria suuntautuen ensin etelaan ja lopuksi kohti pohjoista ja vuoria. Vuoristossa ranskalaiset tuntevat oikotiet ja jyrkanteet joissa on varma nosto, joten Jean-Marc Caillard voitti paivan lentamalla 117,230 km/h. Toiseksi sijoittui Saksan Claus Triebel ja kolmannen ja neljannen sijan veivat Ranskan Jean-Claude Lopitaux ja Jean-Denis Barrois. Suomalaisittain paiva ei mennyt ihan putkeen, Markku Kuittinen sijoittui keskivalin paikkeille, mutta Asko Pankan paiva meni nollille, koska hanen lehtokorkeutensa starttipisteessa oli 300 m liian korkea.  Illalla Suomen joukkueenjohtaja Hannu Halonen jatti jurylle prostetin koskien Askon pisteiden nollautumista. Ilman pisteiden menetusta Askon sijoitus olisi ollut puolenvalin kieppeilla ja yhteispisteissa kuuden ja kahdeksan valilla.

15 metrin luokan 343,83 km:n tehtavan voitton vei Italian Thomas Gostner lentamalla 129,75 km/h, seuraavat kolme sijaa veivatkin Ranskan Regis Kuntz, Eric Napoleon ja Gilles Navas.  Avoimessa voiton nappasi Iso-Britannian  Robin May lentamalla 384,86 km:n tehtavan lapi 124,88 km/h vauhdilla.

Kaksi vauriota
Sunnuntai valkeni aurinkoisena mutta tuulisena, mistraali sai vallan ja hatusta oli todellakin pidettava kiinni. Briefingissa kaikille luokille annettiin tahan mennessa kisojen pisimmat tehtavat, vakiossa  404,38 km, 15-metrisissa 469,35 km ja avoimessa 508,83 km. Saan piti oli erittain hyvaa, mistraalituuli ja aaltokeli yhdessa takaisivat sen. Toisin kuitenkin kavi, iltapaivalla mistraali tyyntyi ja paivasta muodostui muutenkin erittain hankala, aaltoa ei kuulemma ollut missaan.Lopulta puolet kilpailijoista joutui laskeutumaan maastoon tai palaamaan takaisin kentalle. Kello kahdeksan aikaan saatiin myos vakavia uutisia, joku oli laskenut maastoon ja kone oli hajonnut. Kukaan ei kuitenkaan viela tiennyt kenesta oli kyse eika missa kunnossa itse pilotti oli. Epavarmuus oli vallalla ja kaikki joukkueenjohtajat huutelivat omiaan. Lopulta selvisi, etta kyseessa oli vakioluokassa lentava Saksan Gerd Spiegelberg. Itse pilotti oli kunnossa, mutta kone lentokelvoton.

Kaikissa luokissa lahtoajat venyivat myohaan iltapaivaan ja ensimmaiset maaliintulotkin nahtiin vasta puoli kahdeksan jalkeen. Vakiossa voiton vei lopulta Sveitsin Gabriel Rossier lentaen tehtavan lapi nopeudella 93,59 km/h. Toiseksi sijoittui Australian Bruce Taylor nopeudella 93,060 km/h ja kolmanneksi Tsekin Pavel Louzecky nopeudella 89,49 km/h. Vain 12 kilpailijaa lensi tehtavan lapi. Suomen Asko Pankka oli 14 lentaen 399,11 km ja Markku Kuittinen 38 lentaen 203,84 km.

15 m luokassa lahtoaikojen vali venyi yli puolentoista tunnin. Loppujen lopuksi vain seitseman kilpailijaa lensi koko tehtavan lapi, loppuryhman kohtaloksi koitui maastolasku tai paluu takaisin kentalle. Voiton vei ensimmaisena lahtenyt Ruotsin Ake Pettersson nopeudella  86,16 km/h, toiseksi sijoittui Italian Giorgio Galetto nopeudella 84,92 km/h ja kolmanneksi Saksan hallitseva Euroopanmestari Michael Grund lentaen 83,73 km/h.

Avoimesta luokasta vain kolme laskeutui maastoon ja voittaja lensi tehtavan lapi yli sadan kilometrin tuntivauhdilla. Saksalaiset olivat karjessa tassa luokassa, voiton vei Robert Schroeder ja toiseksi tuli Uli Schwenk. Kolmas oli Ranskan Gilbert Gerbaud.

Vasta myohemmin illalla, tai melkeenpa vasta yolla, selvisi, etta myos Uuden Seelannin Graham White oli rikkonut koneensa maastolaskun yhteydessa, koneen runko oli poikki neljasta kohtaa, mutta pilotti itse selvisi pelkalla saikahdyksella. Jarjestajille vauriosta ei kuitenkaan ilmoitettu mitaan ja heille se selvisi taysin sattuman kautta. Edes Uuden Seelannin joukkueenjohtaja ei tiennyt asiasta mitaan.

Ranskalaiset vahvoilla
Talla hetkella vakiota johtaa Ranskan Jean-Marc Caillard (3037 pistetta), toisena on Itavallan Peter Hartmann (2962 p.) ja kolmantena Ranskan Jean-Denis Barrois (2937 p.).  Asko Pankka on 33 (2117 p.) ja Markku Kuittinen 32 (2120 p.). 15 metrisissa kolmenkarki on: 1. Gilles Navas, Ranska 2979 pistetta 2. Eric Napoleon, Ranska 2978 ja 3. Michael Grund, Saksa 2947.  Avoimessa johdossa on Saksan Uli Schwenk (3123 p.) toisena on Saksan Robert Schroeder (3086 p.) ja kolmantena Ranskan Gerard Lherm (2930 p.)

Tanaan maanantaina eilinen mistraali jatkaa puhaltamista ja tehtavat kaikille luokille olivat siina 400 km paikkeilla; vakio 388,51 km, 15 m 402,6 km ja avoin 472,9 km. Oletettavasti ensimmaiset maaliintulot nahdaan vasta puoli seitseman ja seitseman valilla illalla. Jury kasittelee tanaan suomalaisten protestin kunhan asianosaiset ensin saapuvat maaliin,  joten uusimmat uutiset protestia ja taman paivan tuloksia koskien kunhan niita saadaan.

Anna Savolainen
 


Ennustaminen on vaikeaa

Kahden valipaivan jalkeen St Aubanissa paastiin vihdoin lentamaan perjantaina.  Aamulla kaikki naytti viela aivan toivottomalta.  Briefing pidettiin toisen kerran kello 1230.  Silloinkin taivas oli viela mustan puhuvan tumma. Ennusteen mukaan iltapaivaksi oli pienta toivoa jonkinlaisesta purjelentosaasta rajoitetulla alueella.  Sen johdosta  Michelle Fache peruutti vakioluokan paivan jo briefingin aikana.  Muille luokille luvattiin tehtavat lahtoryhmityksessa hieman ennen hinausten alkua.

Taitaa olla paljon aikaa siita, kun avoimessa luokassa lennettiin nain lyhyt (188 km) tehtava.  15-metrisissa mittaa oli vielakin vahemman, 170 km.  Silti arvostelua ei tehtavia jaettaessa juuri kuulunut.  Napina alkoi vasta illan suussa, kun kaikki nakivat omin silmin komean cumulus-kelin, joka jatkui pitkalle iltaan.  Muutama vakioluokan pilotti oli suorastaan vihainen.  Viela suurempi huuto olisi varmasti kuulunut pain vastaisessa tapauksessa, jos kilpailun johto olisi vaen vakisin lahettanyt kilpailijat surkeaan keliin ylimitoitetulle tehtavalle.

Nyt varsinkin 15-metriset raaserit paasivat tykittamaan oikein sydamensa pohjasta.  Viime vuotinen Euroopan mestari Michael Grund paasteli reitin lahes 140 kph.  Silla tosin ei herunut pisteita kuin 290, koska matkaan kaytetty aika ei ollut kuin vajaa tunti ja vartti.  Avoimessa luokassa reitti oli hieman huonomalla alueella.  Paivavoittaja Gilbert Gerbaudin nopeus, 129 kph olisi riittanyt pienemmassa luokassa noin sijalle 25.  Saali, ettei vakioluokka paassyt ilmaan.  Jotenkin tuntuu, etta paiva olisi sopinut erinomaisesti suomalaiskaksikolle.  Lentaminen oli puhdasta termiikkilentamista jonojen alla mietojen kukkuloiden paalla St Aubanin etelapuolella.

Nyt kaikissa luokissa on lennetty kaksi paivaa.  Yhteispisteissa tilanne on joka luokassa aarimmaisen tasainen.  Mitaan irtiottoja ei ole tapahtunut.  Ennusteiden mukaan saatyyppi on normalisoitumassa.  Talla hetkella (lauantai aamu kello 0800 Ranskan aikaa) voimassa olevan arvauksen mukaan lennetaan ensin pari paivaa Mistralin vaikutuksessa ja sen jalkeen hyvassa termiikkikelissa muutama paiva.

Joidenkin tarkistamattomien huhujen mukaan kaikki naputtelemani jutut eivat ole loytaneet tietaan nettiin asti.  Syyta en tieda.  Jatkan kuitenkin kirjoittamista sikali kun muilta velvotteiltani ehdin.

Hyvaa viikonloppua kaikille!

Tapsa
 


Kimurantista saasta muodostui kunnon paiva Tiistain ennuste paivan saaksi oli varsin pessimistinen. Saaprofeetta epaili yla- ja keskipilvien tuhoavan saan iltapaivan kuluessa. Sen takia paivan tehtavat olivat lyhyehkoja ja suuntautuivat aluksi etelaisille alueille ja lopuksi hieman korkeammille kukkuloille pohjoiseen . Stewardin rankan tyon positiivisiin puoliin kuuluu taalla mahdollisuus lentaa saan haistelijan kanssa paikallisella Januksella. Haistelijana on St Aubanissa 35 vuotta lentanyt Alain Poulet. Mies on lentanyt purjekoneilla kasittamattomat 35000 (nollia on todella kolme lukemassa) tuntia. Han tuntee alueen kummut ja laaksot kirjaimellisesti kuin omat taskunsa. Tiistaina oli minun vuoroni haistella Alainin kanssa. Starttasimme ilmaan puoli tuntia ennen suunniteltua hinausten alkua. Irrotuksen jalkeen taivas naytti ainakin tasankomaan silmilla varsin epamaaraiselta. Ensimmainen nosto irrotuksen jalkeen veti melkein puolta metria. Se ei riittanyt Alainille, joka selkeilla kasimerkeilla (han ei puhua suomea, enka mina ranskaa) ilmoitti ottavansa ohjaimet. Maaratietoinen liuku vei Januksen laheisen jontkan paalle, jossa veti taas vajaata puolta metria. Sekaan ei riittanyt. Tarkoitushan oli selvittaa pysyyko 92 kisakonetta ilmassa vai ei. Puolen tunnin nuuskimisen jalkeen olimmekin laskukierroksessa. Kunnon nostoja ei irrotusalueilta viela loytynyt. Maassa eteen rullasi uudelleen hinauskone ja olimme takaisin ilmassa miltei pysahtymatta. Toisella yrityksella ensimmainen jontka imi jo reilua metria ja seuraavat sitakin paremmin. Hinaukset aloitettiin Alainin suosituksesta vain vartin alkuperaisesta aikataulusta perassa. Ilmatilan tayttyessa tiukasti kaartavista kisakoneista oli alkuperainen tehtava taytetty ja voimme aloittaa promenaadin, kuten Alain ilmaisi asian. Koska pohjoiset kaannepisteet ovat marginaaliolosuhteissa hankalia, ehdotin Alainille pienta lenkkia alppien etalareunaan. Lahes viisi tuntisesta keikasta tuli aarimmaisen mielenkiintoinen. Selkeat kasimerkit opastivat Januksen komeiden maisemien ylitse jopa avomen luokan pohoisinta kaannepistetta kauemmaksi. Kun St Aubanin kieppeilla pilven pohjat roikkuvat 1800 metrissa (msl), niin kivien kasvaessa myos pilvet kohosivat. Tuuli oli heikkoa rinteissa. Nostot olivat lahinna termiikkeja, jotka ampaisivat atmosfaariin eri kokoisista kallionkoloista. Paivan suuri korkeus, 3300 metria saavutettiin Italian rajan tuntumassa tehtava-alueesta itaan. Isoimmat kivet tosin kohosivat alueella jokseenkin samalle tasalle. GPS :ien tarkastuksessa nakyi, etta oikeat kisapilotit olivat lentaneet paa-asiassa alle 2500 metrin. Paivan ainut vaikeus oli muutamalle onnettomalle pilotille lahtolinjan aikainen sulkeutuminen. Eras pilotti laskeutui maastoon ennen kuin paasi linjalle. Ne, jotka paasivat kunnialla reitille, lensivat tehtavan myos suuremmitta ongelmitta lavitse. Tahtasin haistelulennolta takaisin St Aubaniin ennen maaliintulojen alkamista. Loppuliuku Dignen kautta oli hankala, koska ylimaaraisista korkeuksista oli vaikea paasta eroon. Jarrut auki myotatuuliosan alussa loysimme itsemme temppua vaantavan Swiftin ja ensimmaisen maaliintulijan valista. Onneksi ilmassa oli tilaa ja kaikki paasivat organisoidusti laskuun. Ranskalaisille tamakaan paiva ei ollut odotusten mukainen. Avoimen luokan kuskit lensivat suorastaan kehnosti ja vakioluokan fransmannit havisivat Askolle. 15-metristen luokassa Napoleonin johtama kolmikko sentaan yhta lukuunottamatta hatisteli karkisijoja. Halosen Wille kirjoitti suomalaisten tunnelmistza STT :lle seuraavaa : (Asko Pankka onnistui lentamaan ilman suurempia ongelmia ja oli keskinopeudella 106 kmh mukavasti sijalla 11. Pisteita han sai 702 kun paivan voittaja Hollannin Baer Selen sai 778 pistetta nopeudella 111 kmh. Markku Kuittinen joutui reitin toisella osuudella 300 metrin korkeuteen ja aikaa kului takaisin risteilykorkeuteen paasemisessa. Tuskaista oli koko matkan kommentoi Markku matkantekoa maalissa. Mikaan ei oikein tahtonut onnistua tanaan han jatkoi. Jalkikateen pilotit saattoivat myos todeta, etta lahtoaikaa olisi kannattunut siirtaa myohemmaksi. Keskinopeudeksi Kuittiselle tuli 92 kmh, pisteita 522 ja sijaluvuksi 32. Toisen paivan jalkeen USA :n Jacobs johtaa, Hollannin Selen on toisena ja Pankka on erittain hyvin karjen tuntumassa kuudentena vain 78 pistetta karjesta. Kuittisen asemat ovat huonommat eika viela ole tiedossa sijoitusta yhteistuloksissa. Huonot hetket ovat toivottavasti nyt takana ja kisan ollessa vasta alussa peli ei ole ollenkaan pelattu.( Tanaan keskiviikkona ei syntynyt kisapaivaa. Kaikille luokille annettiin aamulla tehtavat, mutta parin siirron jalkeen koneet maarattiin yopuulle. Ainut mahdollisuus ilmassa pysymiseen oli aallossa ja rinteissa lentaminen. Alain Poulet oli vahingossa yksin nuuskimassa, kun kolleegani Hannes Linken lounas venahti 30sekuntia liian pitkaksi. Hanneksen pettymykseksi Janus irtosi maasta samalla hetkella, kun han kaahasi paikalle hallin takaa. Alain rypisteli aikansa kentan itapuolisissa rinteissa paasematta kunnialla kiinni aaltoon. Useimpien helpotukseksi Michelle peruutti tehtavan Alainin valittamien tietojen perusteella. Suomen hikoillessa helteessa Etela-Ranskassa varjotellaan koleassa ja kosteassa ilmamassassa. Valitettavasti tilanne nayttaa jatkuvan yhta hankalana. Lansi-Eurooppaan juuttunut matalapaine syottaa edelleen kosteaa pilvimassaa kilpailualueelle. Pahimpien pelkojen mukaan seuraava lentopaiva on vasta viikonloppuna. Onneksi saan ennustaminen ei ole eksakti tiede ja voimme elaa toivossa. Tapsa

Sataa, sataa ropisee

Keskiviikkoiltana Provenceen levisi sadealue, joka ei tunnu hellittavan.  Perjantai aamu valkeni tasaisen harmaana vesipisaroiden rummuttaessa kattoa tasaiseen tahtiin.  Tata kirjoitettassa aamulla kahdeksan aikaan nayttaa taysin selvalta, etta minkaanlaista tehtavaa ei voi tanaankaan antaa.

Harjoitusviikon kolmena ensimmaisena paivana lennettiin kohtuullisissa keleissa.  Suomipojat Make Kuittinen ja Asko Pankka olivat ilmassa jokaisena paivana.  Maanantaina heille ei noteerattu tuloksia, koska molemmat lensivat ilman GPS-loggereita.  Tiistaina pojat jattivat 1.kaannepisteella kaynnin valiin, koska kivien ja pilvenpohjan valiin ei enaa jaanyt tilaa.  Myohemmin ilmeni, etta ainoastaan kolme vakioluokan kuskia oli uskaltautunut kaannepisteelle.  He olivat osuneet aaltoon, joka mahdollisti kulman kiertamisen pilven paalla.

Keskiviikkona vakioluokka kiersi 283 km sik-sak tehtavan kohtuullisen hyvassa saassa.  Make ja Asko tykittivat reitin joksenkin tasatahtiin karjen kanssa.  Tosin huomattava osa piloteista ei vaivautunut lainkaan ilmaan tai  lenteli omia reittejaan.

Harjoitusviikon puheenaiheina ovat normaaliin tapaan olleet vakio- ja 15-metrin luokan karkivalit ja kilpailutunnusten koko.  FAI :n  Sporting Codessa maaritellaan pienempien luokkien karkivalin enimmaispituudeksi 15000 mm.  Mittaus tapahtuu samaisen opuksen mukaan maassa koneen ollessa lepotilassa ilman vesiballasteja.  Ennen tehtaat pitivat huolen, etta karkivali todella mahtui mittoihin.  Viime aikoina, erityisesti wingletien yleistyessa FAI :n maarayksesta on tullut paremminkin minimi kuin maksimimitta.  Jarjestajilla on taalla erinomainen lasermitta, jonka tarkkuus on vahintaankin  riittava.  Koneiden tarkastuksessa lahes kaikki 15-metriset ovat olleet 15-50 mm liian pitkia.  Harkinnan jalkeen kilpailun johto paatti sallia koneilla lentamisen. Seurauksena on kuitenkin sakko, joka on 1 piste/cm/paiva eli 10 paivan kisassa 20 mm ylimitalla lentava kone menettaa 20 pistetta.

Nainkin pieni sakko on saanut pilotit ja valmistajat tyopajoihin.  Schleicherin Gerhard Waibel on viikon aikana kutistanut lahes kaikki ASW-27 :t laillisiin mittoihin.  Myos Schempp-Hirthin Tilo Holighaus on lahettanyt ohjeita karkivalin pienentamiseksi.  Saattaa olla, etta tosi taiston alkaessa koneet ovatkin lahes jarjestaan laillisia.

Viela karkivaliakin enemman mutinaa ja hammasten kiristysta on aiheuttanut jarjestajan paatos pitaytya saantojen maaraamassa tunnusten minimikoossa.  Kirjassa sanotaan, etta sivuperasimessa olevan tunnuksen korkeus on vahintaan 40cm.  Saanto on tullut aikana, jolloin lahtoaika otettiin maasta kiikaroimalla, kun koneet ylittivat linjan 1000 metrin korkeudessa.  Nykyisin silla on vahemman merkitysta, koska virallinen ajanotto tapahtuu GPS-loggereilla.  Maalilinja on alustavia tuloksia ja yleisoa varten.
 
En voi olla hiljaa hymyilematta, kun vastaanotan kilpailijoiden ja joukkueenjohtajien (olen taalla stewardina eli jarjestajan neuvonantajana ja valvojana) kiukunpurkauksia paatoksen johdosta.  Tein nimittain pari vuotta sitten kirjallisen esityksen minimimitan poistamiseksi saantokirjasta.  Esitys ei mennyt lapi.  IGC halusi tietoisesti sailyttaa pykalan entisellaan.  Paatosta oli tekemassa eraskin aatelinen eurooppalainen, joka nyt joutuessaan oman paatoksensa uhriksi piti tunnetta tihkuvan palopuheen jarjestajien huonosta urheiluhengesta, kun ilkeyttaan noudattavan saantoja.  Onpahan ollut sadepaivina pienta puhdetyota joukkueille.  Silti olen luvannut uudistaa esitykseni seuraavaan IGC :n kokoukseen.  Katsotaan sitten meneeko lapi.

Taalla Tapio Savolainen ja kylman kostea Provence 


Votre banniere gratuite sur Cyb'AIR
Member of Cyb'AIR Exchange

Visit Philippe de Péchy's "Vol à Voile" (Soaring) server : infos, ad's, glider pictures, GPS turnpoints coordinates, competitions results and an unofficial ranking of all glider pilots in the world.

Other sites of soaring interest : 
  • World Gliding Championships 1997, Saint-Auban, France (championnats du monde de vol à voile) 
  • L'aéro-club du Bas-Armagnac, Nogaro (Gers, France) Aeroclub of Bas-Armagnac 
  • Classement Vuillemot - French Soaring Pilots Permanent Ranking 
  • Classement International - Results and Ranking 
  • Fédération française de vol à voile - French Soaring Association 
  • Les cumulus vus par satellite (Université de Strasbourg) - See cumuluses via satellite
  • NOAA visible

    echange bannieres
    réseau Ex-Echo

    Certification d'audience E-Stat  Web page by Denis Flament (from Nogaro aeroclub) 
    consulted  times since 27-Jun-97 
    updated : 27-Jun-97