Clickhere to read profiles of pilots and team captain
Join team by telephone
Lahtoajoissa oli taas suuria eroja erityisesti 15 m luokassa, jossa ensimmaiset lahtivat 14:02 ja viimeiset 15:19. Maaliintulotkin tulivat hiljakseen, ainoastaan yksi kymmenen koneen rypas hyokkasi maalilinjan kimppuun yhta aikaa. vakiossa tehtava lennettiin verrattain nopeasti lapi, silla vakion ja 15 metrin koneita tuli linjalle tasaiseen tahtiin sekaisin, avoimen linnut saapuivat vasta huomattavasti myohemmin.
Loppujen lopuksi vakiossa paivavoittajaksi lensi Hollannin Erik Borgman, toiseksi saapui Iso-Britannian Andy Davis ja kolmanneksi Ranskan Jean-Claude Lopitaux. Markku Kuittinen oli neljas jaaden vain viisi pistetta voittajasta. Asko Pankan paiva ei sujunut yhta hyvissa merkeissa ja han oli lopulta 35. Ranskalaisten ote kuitenkin tuntuu sailyvan, talla hetkella Jean-Marc Caillard on ensimmaisena, Jean-Denis Barrois toisena ja Jean-Claude Lopitaux kolmantena. Eroa on kuitenkin yli 100 pistetta heidan valilla.
15 metrisissa vahva saksalaiskaksikko Michael Grund - Werner Meuser jatkoi vakuuttavia nayttoja. He lahtivat tehtavalle 15 minuuttia Ranskan Eric Napoleonin jalkeen ja saapuivat linjalle 14 minuuttia taman jalkeen. Paivan kolmoisvoitto meni kuitenkin saapasmaan pojille Italiaan, ensimmaiseksi lensi Giorgio Galetto, toiseksi Stefano Ghiorzo ja kolmanneksi Thomas Gostner. Werner Meuser oli neljas ja Michael Grung viides. Eric Napoleon jatettiin nain kuudenneksi.
15 metrissa kokonaistilanne on talla hetkella hyvin tiukka. Ykkosena on edelleen Saksan Werner Meuser ja hanesta pisteen paassa on Michael Grund. Kolmantena on Italian Giorgio Galetto 20 pisteen paassa johdossa olevasta Meuserista. Eric Napoleon on talla hetkella neljas 40 pisteen paassa karjesta. Viidentena oleva Ranskan Gilles Navas onkin sitten 140 pisteen paassa Napoleonista. Erot ovat siis hyvin pienia, mita vain voi tapahtua. Jannitys tiivistyy mita vahemman paivia on jaljella. Enaa ei tunnu olevan varaa liian suuriin virheisiin.
Avoimessa paivavoiton vei USA:n Ron Tabery ja toisen sijan jakoivat Ranskan Didier hauss ja Gerard Lherm. Jan Andersen, joka aluksi oli kolmenkarjessa, on nyt tippunut 12. parin huonon paivan jalkeen.
Eilen saatiin myos tieto, etta jury hylkasi Suomen joukkueen tekeman
protestin, joten Asko Pankalta meni yksi paiva nollille ja tama tiputti
hanetta aivan karkipaahan.
Nelja paivaa jaljella
Tanaan keskiviikkona tuuli on jo kokonaan tyyntynyt ja kuumuus ottanut
omansa. Uima-allas on kansoitettu aamusta iltaan ja varjopaikat menneet
jo aikaa sitten. Jannitys tiivistyy, silla enaa nelja paivaa on jaljella...
Briefingissa jokaiselle luokalle annettiin tehtava joka ylittaa 400 kilometria, vakiossa 448,46 km, 15 metrissa 477,48 km ja avoimessa 533,24 km. Hinausten tulisi alkaa kello 13:00, katsotaan miten kay.
Vakio ranskalaisten juhlaa
Vakioluokassa ranskalaiset veivat taas kolmoisvoiton. Jean-Claude Lopitaux
pesi joukkuetoverinsa kahdella pisteella, toisen sijan jakoivat tallahetkella
johdossa oleva Jean-Marc Caillard ja Jean-Denis Barrois. Kokonaistilanteessa
samalla kolmikolla on yha edelleen kolmoisjohto. Markku Kuittinen oli 22
ja Asko Pankka 26. Yhteispisteissa Kuittinen on 25 ja Pankka 32.
15 metrissa saksalaisten, ranskalaisten ja italialaisten kilpailu voitosta jatkuu. Tanaan voiton vei Ranskan Regis Kuntz joka talla hetkella on kokonaispisteissa 8. Toiseksi tuli Italian Stefano Ghiorzo ja kolmanneksi saman maan Giorgio Galetto. Johdossa oleva saksalaiskaksikko Michael Grund - Werner Meuser sijoittui Grundin johdolla neljanneksi ja viidenneksi. Ranskan Eric Napoleon oli seitsemas, pysyen edelleen yhteispisteissa neljantena. Yhteistilanteessa Michael Grund ja Werner Meuser ovat johdossa samalla pistemaaralla, kolmantena on Italian Galetto ja neljantena Napoleon.
Avoimessa talla kertaa tehtavan lensi nopeiten lapi Puolan Sebastian Kawa, toiseksi tuli ranskan Didier Hauss ja kolmanneksi Gerard Lherm. Yhteistilanteessa saksalaisilla on edelleen johto ranskalaisiin nahden, Gerard Lherm on vajaan kolmensadan pisteen paassa johdossa olevasta Uli Schwenkista.
Huominen tuo taas uudet kujeet tullessaan, enaa kolme paivaa jaljella. Lahtolaskenta on jo melkein alkanut.
Anna Savolainen
15-metrisissa voiton vei Tsekin Milos Dedera nopeudella 110,61 km/h,
toiseksi sijoittui Saksan Werner Meuser ja kolmanneksi Michael Grund, jolla
on erittain hyvat mahdollisuudet maailmanmestaruuteen. Ranskalaisittain
paiva ei muuten sujunut 15 metrissa kovin lupaavasti, silla ranskalaiskolmikko
Regis Kuntz, Gilles Navas ja Eric Napoleon olivat vasta 16, 17, ja
18.
Avoimessa voiton ottivat Sveitsin Rudolf Schild ja Daniel Thut. Kolmanneksi
sijoittui Saksan Robert Schroeder, jonka aisapari Uli Schwenk oli viides.
Seka 15 m etta avoimessa luokassa oli muutamia maastolaskuja, avoimessa
mm. Ranskan Gilbert Gerbaud ja Tanskan Jan Andersen joutuivat tyytymaan
peltoon kentan sijasta.
Anna Savolainen
15 metrin luokan 343,83 km:n tehtavan voitton vei Italian Thomas Gostner lentamalla 129,75 km/h, seuraavat kolme sijaa veivatkin Ranskan Regis Kuntz, Eric Napoleon ja Gilles Navas. Avoimessa voiton nappasi Iso-Britannian Robin May lentamalla 384,86 km:n tehtavan lapi 124,88 km/h vauhdilla.
Kaksi vauriota
Sunnuntai valkeni aurinkoisena mutta tuulisena, mistraali sai vallan
ja hatusta oli todellakin pidettava kiinni. Briefingissa kaikille luokille
annettiin tahan mennessa kisojen pisimmat tehtavat, vakiossa 404,38
km, 15-metrisissa 469,35 km ja avoimessa 508,83 km. Saan piti oli erittain
hyvaa, mistraalituuli ja aaltokeli yhdessa takaisivat sen. Toisin kuitenkin
kavi, iltapaivalla mistraali tyyntyi ja paivasta muodostui muutenkin erittain
hankala, aaltoa ei kuulemma ollut missaan.Lopulta puolet kilpailijoista
joutui laskeutumaan maastoon tai palaamaan takaisin kentalle. Kello kahdeksan
aikaan saatiin myos vakavia uutisia, joku oli laskenut maastoon ja kone
oli hajonnut. Kukaan ei kuitenkaan viela tiennyt kenesta oli kyse eika
missa kunnossa itse pilotti oli. Epavarmuus oli vallalla ja kaikki joukkueenjohtajat
huutelivat omiaan. Lopulta selvisi, etta kyseessa oli vakioluokassa lentava
Saksan Gerd Spiegelberg. Itse pilotti oli kunnossa, mutta kone lentokelvoton.
Kaikissa luokissa lahtoajat venyivat myohaan iltapaivaan ja ensimmaiset maaliintulotkin nahtiin vasta puoli kahdeksan jalkeen. Vakiossa voiton vei lopulta Sveitsin Gabriel Rossier lentaen tehtavan lapi nopeudella 93,59 km/h. Toiseksi sijoittui Australian Bruce Taylor nopeudella 93,060 km/h ja kolmanneksi Tsekin Pavel Louzecky nopeudella 89,49 km/h. Vain 12 kilpailijaa lensi tehtavan lapi. Suomen Asko Pankka oli 14 lentaen 399,11 km ja Markku Kuittinen 38 lentaen 203,84 km.
15 m luokassa lahtoaikojen vali venyi yli puolentoista tunnin. Loppujen lopuksi vain seitseman kilpailijaa lensi koko tehtavan lapi, loppuryhman kohtaloksi koitui maastolasku tai paluu takaisin kentalle. Voiton vei ensimmaisena lahtenyt Ruotsin Ake Pettersson nopeudella 86,16 km/h, toiseksi sijoittui Italian Giorgio Galetto nopeudella 84,92 km/h ja kolmanneksi Saksan hallitseva Euroopanmestari Michael Grund lentaen 83,73 km/h.
Avoimesta luokasta vain kolme laskeutui maastoon ja voittaja lensi tehtavan lapi yli sadan kilometrin tuntivauhdilla. Saksalaiset olivat karjessa tassa luokassa, voiton vei Robert Schroeder ja toiseksi tuli Uli Schwenk. Kolmas oli Ranskan Gilbert Gerbaud.
Vasta myohemmin illalla, tai melkeenpa vasta yolla, selvisi, etta myos Uuden Seelannin Graham White oli rikkonut koneensa maastolaskun yhteydessa, koneen runko oli poikki neljasta kohtaa, mutta pilotti itse selvisi pelkalla saikahdyksella. Jarjestajille vauriosta ei kuitenkaan ilmoitettu mitaan ja heille se selvisi taysin sattuman kautta. Edes Uuden Seelannin joukkueenjohtaja ei tiennyt asiasta mitaan.
Ranskalaiset vahvoilla
Talla hetkella vakiota johtaa Ranskan Jean-Marc Caillard (3037 pistetta),
toisena on Itavallan Peter Hartmann (2962 p.) ja kolmantena Ranskan Jean-Denis
Barrois (2937 p.). Asko Pankka on 33 (2117 p.) ja Markku Kuittinen
32 (2120 p.). 15 metrisissa kolmenkarki on: 1. Gilles Navas, Ranska 2979
pistetta 2. Eric Napoleon, Ranska 2978 ja 3. Michael Grund, Saksa 2947.
Avoimessa johdossa on Saksan Uli Schwenk (3123 p.) toisena on Saksan Robert
Schroeder (3086 p.) ja kolmantena Ranskan Gerard Lherm (2930 p.)
Tanaan maanantaina eilinen mistraali jatkaa puhaltamista ja tehtavat kaikille luokille olivat siina 400 km paikkeilla; vakio 388,51 km, 15 m 402,6 km ja avoin 472,9 km. Oletettavasti ensimmaiset maaliintulot nahdaan vasta puoli seitseman ja seitseman valilla illalla. Jury kasittelee tanaan suomalaisten protestin kunhan asianosaiset ensin saapuvat maaliin, joten uusimmat uutiset protestia ja taman paivan tuloksia koskien kunhan niita saadaan.
Anna Savolainen
Kahden valipaivan jalkeen St Aubanissa paastiin vihdoin lentamaan perjantaina. Aamulla kaikki naytti viela aivan toivottomalta. Briefing pidettiin toisen kerran kello 1230. Silloinkin taivas oli viela mustan puhuvan tumma. Ennusteen mukaan iltapaivaksi oli pienta toivoa jonkinlaisesta purjelentosaasta rajoitetulla alueella. Sen johdosta Michelle Fache peruutti vakioluokan paivan jo briefingin aikana. Muille luokille luvattiin tehtavat lahtoryhmityksessa hieman ennen hinausten alkua.
Taitaa olla paljon aikaa siita, kun avoimessa luokassa lennettiin nain lyhyt (188 km) tehtava. 15-metrisissa mittaa oli vielakin vahemman, 170 km. Silti arvostelua ei tehtavia jaettaessa juuri kuulunut. Napina alkoi vasta illan suussa, kun kaikki nakivat omin silmin komean cumulus-kelin, joka jatkui pitkalle iltaan. Muutama vakioluokan pilotti oli suorastaan vihainen. Viela suurempi huuto olisi varmasti kuulunut pain vastaisessa tapauksessa, jos kilpailun johto olisi vaen vakisin lahettanyt kilpailijat surkeaan keliin ylimitoitetulle tehtavalle.
Nyt varsinkin 15-metriset raaserit paasivat tykittamaan oikein sydamensa pohjasta. Viime vuotinen Euroopan mestari Michael Grund paasteli reitin lahes 140 kph. Silla tosin ei herunut pisteita kuin 290, koska matkaan kaytetty aika ei ollut kuin vajaa tunti ja vartti. Avoimessa luokassa reitti oli hieman huonomalla alueella. Paivavoittaja Gilbert Gerbaudin nopeus, 129 kph olisi riittanyt pienemmassa luokassa noin sijalle 25. Saali, ettei vakioluokka paassyt ilmaan. Jotenkin tuntuu, etta paiva olisi sopinut erinomaisesti suomalaiskaksikolle. Lentaminen oli puhdasta termiikkilentamista jonojen alla mietojen kukkuloiden paalla St Aubanin etelapuolella.
Nyt kaikissa luokissa on lennetty kaksi paivaa. Yhteispisteissa tilanne on joka luokassa aarimmaisen tasainen. Mitaan irtiottoja ei ole tapahtunut. Ennusteiden mukaan saatyyppi on normalisoitumassa. Talla hetkella (lauantai aamu kello 0800 Ranskan aikaa) voimassa olevan arvauksen mukaan lennetaan ensin pari paivaa Mistralin vaikutuksessa ja sen jalkeen hyvassa termiikkikelissa muutama paiva.
Joidenkin tarkistamattomien huhujen mukaan kaikki naputtelemani jutut eivat ole loytaneet tietaan nettiin asti. Syyta en tieda. Jatkan kuitenkin kirjoittamista sikali kun muilta velvotteiltani ehdin.
Hyvaa viikonloppua kaikille!
Tapsa
Sataa, sataa ropisee
Keskiviikkoiltana Provenceen levisi sadealue, joka ei tunnu hellittavan. Perjantai aamu valkeni tasaisen harmaana vesipisaroiden rummuttaessa kattoa tasaiseen tahtiin. Tata kirjoitettassa aamulla kahdeksan aikaan nayttaa taysin selvalta, etta minkaanlaista tehtavaa ei voi tanaankaan antaa.
Harjoitusviikon kolmena ensimmaisena paivana lennettiin kohtuullisissa keleissa. Suomipojat Make Kuittinen ja Asko Pankka olivat ilmassa jokaisena paivana. Maanantaina heille ei noteerattu tuloksia, koska molemmat lensivat ilman GPS-loggereita. Tiistaina pojat jattivat 1.kaannepisteella kaynnin valiin, koska kivien ja pilvenpohjan valiin ei enaa jaanyt tilaa. Myohemmin ilmeni, etta ainoastaan kolme vakioluokan kuskia oli uskaltautunut kaannepisteelle. He olivat osuneet aaltoon, joka mahdollisti kulman kiertamisen pilven paalla.
Keskiviikkona vakioluokka kiersi 283 km sik-sak tehtavan kohtuullisen hyvassa saassa. Make ja Asko tykittivat reitin joksenkin tasatahtiin karjen kanssa. Tosin huomattava osa piloteista ei vaivautunut lainkaan ilmaan tai lenteli omia reittejaan.
Harjoitusviikon puheenaiheina ovat normaaliin tapaan olleet vakio- ja 15-metrin luokan karkivalit ja kilpailutunnusten koko. FAI :n Sporting Codessa maaritellaan pienempien luokkien karkivalin enimmaispituudeksi 15000 mm. Mittaus tapahtuu samaisen opuksen mukaan maassa koneen ollessa lepotilassa ilman vesiballasteja. Ennen tehtaat pitivat huolen, etta karkivali todella mahtui mittoihin. Viime aikoina, erityisesti wingletien yleistyessa FAI :n maarayksesta on tullut paremminkin minimi kuin maksimimitta. Jarjestajilla on taalla erinomainen lasermitta, jonka tarkkuus on vahintaankin riittava. Koneiden tarkastuksessa lahes kaikki 15-metriset ovat olleet 15-50 mm liian pitkia. Harkinnan jalkeen kilpailun johto paatti sallia koneilla lentamisen. Seurauksena on kuitenkin sakko, joka on 1 piste/cm/paiva eli 10 paivan kisassa 20 mm ylimitalla lentava kone menettaa 20 pistetta.
Nainkin pieni sakko on saanut pilotit ja valmistajat tyopajoihin. Schleicherin Gerhard Waibel on viikon aikana kutistanut lahes kaikki ASW-27 :t laillisiin mittoihin. Myos Schempp-Hirthin Tilo Holighaus on lahettanyt ohjeita karkivalin pienentamiseksi. Saattaa olla, etta tosi taiston alkaessa koneet ovatkin lahes jarjestaan laillisia.
Viela karkivaliakin enemman mutinaa ja hammasten kiristysta on aiheuttanut
jarjestajan paatos pitaytya saantojen maaraamassa tunnusten minimikoossa.
Kirjassa sanotaan, etta sivuperasimessa olevan tunnuksen korkeus on vahintaan
40cm. Saanto on tullut aikana, jolloin lahtoaika otettiin maasta
kiikaroimalla, kun koneet ylittivat linjan 1000 metrin korkeudessa.
Nykyisin silla on vahemman merkitysta, koska virallinen ajanotto tapahtuu
GPS-loggereilla. Maalilinja on alustavia tuloksia ja yleisoa varten.
En voi olla hiljaa hymyilematta, kun vastaanotan kilpailijoiden ja
joukkueenjohtajien (olen taalla stewardina eli jarjestajan neuvonantajana
ja valvojana) kiukunpurkauksia paatoksen johdosta. Tein nimittain
pari vuotta sitten kirjallisen esityksen minimimitan poistamiseksi saantokirjasta.
Esitys ei mennyt lapi. IGC halusi tietoisesti sailyttaa pykalan entisellaan.
Paatosta oli tekemassa eraskin aatelinen eurooppalainen, joka nyt joutuessaan
oman paatoksensa uhriksi piti tunnetta tihkuvan palopuheen jarjestajien
huonosta urheiluhengesta, kun ilkeyttaan noudattavan saantoja. Onpahan
ollut sadepaivina pienta puhdetyota joukkueille. Silti olen luvannut
uudistaa esitykseni seuraavaan IGC :n kokoukseen. Katsotaan sitten
meneeko lapi.
Taalla Tapio Savolainen ja kylman kostea Provence
Visit Philippe de Péchy's "Vol à Voile" (Soaring) server : infos, ad's, glider pictures, GPS turnpoints coordinates, competitions results and an unofficial ranking of all glider pilots in the world.
Other sites of soaring interest :
|
![]() |
Web page by Denis
Flament (from Nogaro
aeroclub)
consulted updated : 27-Jun-97 |