Norwegian Team News

flag
by Hans-Peter Fure, Team Captain 

Join team by telephone
Click here to read profiles of pilots and team captain
 
WINDOWS\BUREAU\aatempo Norway 11.07.97.
Lordag ettermiddag 1830.

Siste dag gjennomfort, det er fortsatt noen som enda kommer i mal, og alle de norske + svenske kom rundt med god hastighet selv om en del har floyet enda raskere. De forelopige resultatlistene foreligger ikke enda, men dette kan dere lese paa arrangorens sider.  Det ble en rimelig fin dag i dag, bra termikk med fare for cunimb over fjellene i ost og nord. Oppgavene ble paa rund de 300 km, de ville ha alle hjem i god tid for aa gjore ferdig resultatlistene og ingen utelandinger. Dessuten skal det vaere hangarfest i kveld kl 2100.
For oss paa bakken ble det en varm dag. Mye sol og lite vind, bort imot 30 grader i skyggen. De siste innkjopene er gjort, blandt annet har Birger kjopt en fin sykkel til sin kjaere Grete (han hadde opprinnelig leiet den, men det kostet ikke stort mer aa kjope den, saa Grete kjopte den, Birger vet det ikke enda). Lille Ingeborg, datteren til Nina og Ole John, fyllte ett aar i gaar, hun er den yngste i bakke-teamet.
Naa er det ut og rydde sammen alt som vi har i team-hytten, pakke bilen og gjore klart til hjemturen. Selv om det til tider har vaert litt frustrerende, saa er det ogsa vedmodig at det naa er slutt. Man treffer gamle bekjente, knytter nye vennskap og faar utvidet sin erfaring om seilflyging og konkurranseflyging. Er resultatet i forhold til hva vi satset paa dette mesterskapet. Jeg vet ikke, det er noe som hver enkelt medlem maa ta stilling til og diskutere paa aarsmotet i sin klubb. Naar saa klubbens representanter samles til S/NLFs aarsmote, har de en plikt til aa formidle klubbens syn paa dette, ikke hva de selv personlig synes. Om to aar er det VM i Tyskland, om fire aar er det VM i Syd-Afrika og om seks aar er det kanskje VM i Australia eller USA. Hva skal seilflynorge satse paa, det maa du ta stilling til og formidle til klubbens representanter paa aarsmotet.
Alle vi som har vaert mannskap her nede, takker for oss og er glad for at du har fulgt med paa vaare sider.  Hilsen  /HP
 


Norway 11.07.97.
Fredag kveld 2230.

Tidlig oppe i dag for a ga pa team captain mote i dag og sa hadde de avlyst. Det motte noen trotte teamcaptains som hadde lyst til a kverke konkurranseledelsen for ikke a gi beskjed kvelden i forveien. Etter hvert har vi laert oss et ordtak her nede:  it's the frence way of doing things ! Fem av team captains hadde nemlig skriftelig forlangt mote og da skal det etter reglene avholdes, selv om konkurranseledelsen ikke synes det er nodvendig. Men det blir ingen distanseoppaver (cats craddle) i dette mesterskapet, det hadde ledelsen hvert fall bestemt seg for.
Det ble B-oppgaven i dag, 276 km for standard klassen og 290 km for 15 meter klassen. Som om det hjalp noe. Det ble de lange karavaners dag, 48 hengere dro ut porten for aa hente piloter som hadde utelandet. 17 av 40 i standard klassen og 27 av 34 i 15 meter klassen. Inge n av vaare piloter kom hjem. Foerste del av oppgaven i begge klassene gikk som smurt, stikka helt fram og full rulle. Men saa tro cumulunimbusene til, lyn, torden og regn paa siste del av oppgavene som gikk i samme omrade for begge klassene. Og da var lopet kjort, over 40 km aa gli i nullfore ble litt for mye med den utgangshoyden de fleste hadde. I 15 meter ligger naa Birger forelopig paa en 23. plass og i standard ligger Erlend paa en 33. plass, Geir paa en 35. plass og Ole John paa en 37. plass, alle resultater foer kontroll av GPS-logger.
I gaar var det som sagt fransk aften. Det begynte riktig hyggelig med spise og drikke, alt gratis, og det var ikke bare limonade som ble servert. Fransk folkedans og saa tro et orkester til med dansemusikk. Nar de fleste piloter gikk ved elvetiden paa kvelden, var det fortsatt full fart. Og mer fart ble det. Ut i de smaa timer ble et knippe franskmenn uenig om ett eller annet og det hele utviklet seg paa samme maate som en riktig bygdefest i Norge paa 80-tallet, fullt slagsmaal med politi og det hele. It's the frence way of doing things !
Forelopig har dette mesterskapet gatt uten fatale uhell, men det var naere paa. Ryktet gaar om at en av deltagerene floy inn i et kraftspenn for to dager siden. Wiren traff undersiden av kroppen samt ytterst paa den ene vingen og skrenset av uten aa foraarsake storre skade. Hendelsen ble ikke rapportert til konkurranseledelsen og ingenting er derfor offisielt. Ellers har tre deltagere hatt uhell under utelanding, et fly er ikke reparerbart i lopet av konkurransen, et har vaert en snartur til fabrikken i Tyskland og tilbake i konkurransen etter to dager og et har slatt inn understellet. La oss krysse fingerene og hape at dagen imorgen, siste dag, gar bra.
Det begynner a ga mot slutten av konkurransen, bare en dag igjen, og det er litt vedmodig. Vi har truffet masse hyggelige mennesker og fatt mange impulser som vi vil ta med oss hjem. Totalt sett vil jeg si at franskmennene i det store og hele har gjennomfort en bra konkurranse. Noe har gatt riktig bra, det meste fungerer tilfredstillende og ganske lite kunne nok ha gatt bedre. Beslutningsprosessen i ledelsen er det som forundrer oss skandinaver mest. Det er veldig mange hovdinger, ikke alltid synes det som de prater sammen foer de tar en beslutning, noen beslutninger synes aa bli tatt veldig impulsivt uten at konsekvensene og hensyn til andre er gjennomtenkt. Men det er vel en del av kulturforskjellen nasjonene imellom.   Hilsen  /HP
 
 


Norway 10.07.97.
Torsdag ettermiddag 1530.

Saa ble dag 8 avlyst etter at starten var utsatt tre ganger. En kaldfront har nettopp passert, to nye er pa vei og man forventet at det kunne ha blitt flyging imellom de to forste frontene, men det slo ikke til. Som dere leste i gaar, saa var det en del deltagere som hadde en heller tvilsom start. Naa viser det seg at i alt 11 deltagere ikke fikk godkjent sin start fordi de var utenfor startsektoren, deriblandt alle de tre norske deltagerene i standard klassen. Saa det ble null poeng og et ras nedover resultatlisten. Alle team captain ble innkalt til et mote kl 0800 i dag tidlig. Der ble nyheten presentert og det ble en opphetet diskusjon for og imot. Alle hvis piloter hadde god start, ville at det skulle gis null poeng, og alle som hadde piloter som hadde bommet, ville at starten skulle godkjennes (med ulik argumentasjon) samt bare en advarsel ev. pentalty for feil start. Det er i hvert fall klart at vi naa staar ovenfor den samme prosessen som vi hadde med foto, piloter maa laere paa nytt aa fly med GPS og bruke denne riktig baade ved start og ved vendepunktene.
Birger landet som sagt ute i gaar etter 329 km. Harald dro avsted med hengeren ved aattetiden og det klokken var nesten to paa natten for de kom i seng. I ventetiden ble Birger invitert inn til en fransk bondefamilie og hadde det riktig hyggelig til Harald dukket opp. 13 deltagere landet ute i 15 meter klassen. Sammenlagt etter 7 dager ligger Erlend paa 33. plass, Geir paa 35. plass og Ole John paa 37. plass i standard klassen hvor det er totalt 40 deltagere. Curt-Olle Ottoson / Sverige hadde god start og ligger paa 21. plass. Det er naa to konkurransedager igjen.
Sporsmalet om distanseoppgave har som sagt fremkalt reaksjoner. Dette sporsmalet ble utsatt til imorgen fredag kl 0830 paa et nytt team captain meeting. Og ellers kan rapporteres at Erlend er (nesten) tilbake i sitt vanlige glade humor. I kveld er det fransk aften, det vil si at franskmennene inviterer paa party i hangaren, hvis du var i tvil om hva jeg mente. Det blir vel rodvin og ost, samt noe fransk kultur ved siden av.  Naa skal jeg ut og spise en bedre lunsj. Hilsen  /HP
 


Norway 09.07.97.
Onsdag kveld 2230.

Nok en dag med fine forhold, i hvert fall til klokken gikk mot 1800. Da kom forste tordenskrall og lyn like ost for St.Auban samtidig som termikken begynte aa flate ut. Erlend, Ole John og Geir kom i maal i fin stil med hastigheter 120, 110 og 108 km/t paa en 448 km oppgave med 5 vendepunkter som i det vesentlige gikk nordover opp i fjellene. Det var bare det at en del av de andre pilotene floy mye raskere, vinnerhastigheten ble 128 km/t.
15 meter klassen fikk en 477 km oppgave som gikk enda lenger nordover i fjellene enn standard klassen. Dessverre landet Birger ute etter forste vendepunkt, ca halvveis. Harald dro avsted med hengeren ved aattetiden og det blir nok langt over midnatt foer de er tilbake. Oppgaven for 15-meter klassen var nok litt optimistisk og vi tellet ca 15 hengere som kjorte ut porten.
Sammenlagt etter 7 dager ligger Erlend paa 20. plass, Geir paa 36 plass og Ole John paa 37 plass i standard klassen hvor det er totalt 38 deltagere. Curt-Olle Ottoson / Sverige ligger paa 28. plass.
I 15-meter klassen ligger Birger paa en 23. plass sammenlagt av i alt 31 deltagere, mens Aake Petterson / Sverige ligger paa 21. plass. Det er tre konkurransedager igjen.
Dessverre har det dukket opp et mye mer alvorlig problem. 10 piloter har for en halvtime siden blitt bedt om aa levere sin backup logger, det ser ut som de er helt ute i hjornet av sektoren ved start, muligens utenfor. Dette gjelder blandt annet alle de norske i standard klassen. Startsektoren er en halvsirkel med radius 3 km og de har ligget helt ute i det ene hjornet, samlet hoyde og saa startet. Hvis starten ikke blir godkjent, saa er det null poeng i dag. Det skal bli spennende aa se hva resultatet blir.
En annen interessant sak er at det paa briefing i dag ble sagt at det ville bli gitt en distanseoppgave en av de neste dagene. Dette har fremkalt voldsomme reaksjoner. De aller aller fleste pilotene vil ikke ha distanseoppgaver som gaar ut paa aa samle mest mulig distanse innenfor en angitt tid og samme vendepunkt kan brukes flere ganger. Dette vil favorisere nasjoner som har store resurser. Det finnes allerede paa et par team-hytter store parabolantenner som tar ned satelittbilder av vaeret samt andre informasjoner, og formidler dette til pilotene i luften. Det er innkalt til team captain meeting imorgen tidlige kl 0800, huff da maa jeg staa tidlig opp.
Ellers litt smaasladder, saa har Erlend fatt besok av sin skjonne dame, men han var saa sint over dette med startsektoren at han bare freste til henne naar det ble foreslatt aa gaa sammen ut og spise middag sammen. Skal se hvor lenge hun blir her ? ?     Hilsen  /HP
 


Norway 08.07.97.
Tirsdag kveld 2130.

Endelig paa dag 6 har det blitt slike forhold som alle skryter av. Cumuluser med skybas opp i 3500 meter i fjellene, bare 2400 meter her nede i St. Auban og termikk som tar pressen ut av buksene. Det var svak nordlig vind som ikke ga bolger og kun moderat hangeffekt. Dagens oppgave var paa 396 km i standard, 428 km i 15-meter og 454 km i open klasse. Hastighetene ble opp mot 135 km/t i 15-meter og 128 km/t i standard, og deltagerene var hjemme i god tid foer termikken tok slutt. Birger floy rundt paa 112,50 km/t og det ga en 28. plass ut av 30 deltagere i 15-meter klassen (forelopige resultater foer kontroll av vendepunkter og tider). Erlend fikk 113,20 km/t som ga 25. plass, Geir fikk 107,49 km/t som ga 34. plass og Ole-John fikk 97,63 km/t som ga 37. plass ut av 40 deltagere i standardklassen (forelopige resultater). Jeg synes det gikk rimelig bra for vaare piloter i dag, de valgte riktig starttidspunkt, men ble rett og slett floyet ifra av piloter som var bedre.
Naa har vi endelig fatt riktige resultatlister fra dag 4, det gar litt langsomt noen ganger. Forelopig sammenlagt etter 6 dager har vi i standard  Ole John pa 37. plass, Geir paa 34. plass og Erlend paa 21. plass. Erlend ligger 560 poeng bak Andrew Davis (GB) som leder standard klassen.
I 15 meter sammenlagt etter 6 dager ligger Birger paa 19. plass og 768 poeng bak Giorgio Galetto (I) som leder 15 meter klassen. Bare i dag kom han 306 poeng etter vinneren.
For oss paa bakken har det vaert en varm dag. Svak vind mesteparten av dagen og over 30 grader i skyggen. Vi har med oss en gammel fallskjerm som nok har sett sine bedre dager i Oslo Seilflyklubb. Naa har den gjort sin siste reise. Vi har klippet den i stykker og hengt den opp som soltak, og det fungerer aldeles utmerket. De andre lagene prover aa krype inn i skyggen av husene, men det er ikke saa lett nar solen star nesten vertikalt over oss. Svommebassenget er flittig benyttet, opptil flere ganger om dagen. Hilsen  /HP
 


Norway 07.07.97.
Mandag kveld 2359.

Du la merke til klokkeslettet, haper jeg. Hva gjor man ikke for aa yde litt service for dere der hjemme. Vi har nettopp hatt en bedre middag for hele laget, det felles norsk/svenske laget. Kjopte nesten en hel restaurant bort i gata her, det blir vel selvfolgelig paa S/NLFs regning, ikke sant mr Laupsa ?
Det har vaert litt morsomt med arrangorene i dag. Noen av deltagerene landet tilbake paa plassen her uten aa komme rundt hele oppgaven og arrangorene har gikk ut penalty for ikke aa levere utelandingsattest ! Blandt annnet har Ole John fatt en warning for dette. Jeg regner med at dette ordner seg imorgen, det er for dumt.
Det ble igjen en slitsom dag. Forste del av oppgaven som var nordover i fjellene gikk greit, men saa ble klokken mange naar de skulle sydover paa siste legg. Med motvind hjem i tillegg ble det mange spennende final glide og malpasseringer. Birger og Erlend tok seg hjem i syvtiden, mens Ole John og Geir landet ute, det vil si Ole John paa flyplassen her og Geir paa flyplassen i Sisteron like nord for her.
Mens deltagerene er ute paa oppgaven, har det her paa plassen vaert acro-mesterskap for seilfly og motorfly samt modellflyging. I dag floy de bland annet med et ramjet modellfly som stoyet saa mye at vi ikke kunne snakke sammen paa bakken. En F-16 med full etterbrenner blir som Mozarts kleine nachtmusik i sammenligning.  Hilsen  /HP
 
 


Norway 06.07.97.

Sondag kveld 2300.

Det ble en lang sondag. Pa briefing ble det varslet bade bolger og termikk, riktig gode forhold, og det ble satt oppgaver pa godt over 400 km. Men vinden dreide mer mot nord slik at de beromte bolgene uteble, og da ble det aa skrubbe hang, lete etter torrtermik og ellers finne paa alle knep for aa holde seg flyvende. 49 deltagere landet ute, det gikk en strom av hengere ut porten og sydover. Aake Petterson / Sverige i Ventus 2 ble best i 15-meter klassen. Resten av det norsk/svenske laget landet ute. Naermest var Erlend med fattige 5 km igjen til maal. Ole John tok en GNSS utelanding og gikk hjem til plassen, han landet akkurat ved solnedgang kl 2118. Det ble en lang kveld innen alle sammen var hjemme. Og det paa en kveld hvor det var tysk aften i hangaren. Tyskerene skulle reklamere for neste VM som avholdes i Tyskland og det var gratis mat og drikke til alle. Vi matte legge FR10 i pant for en ekte tysk olseidel og saa var det bare legge ut paa cats craddle, alle vendepunkter kunne brukes saa mange ganger vi ville.

Resultatlistene henger litt etter, det er en protest fra Finland. En av deres deltagere fikk null poeng fordi han ifolge barografen startet for hoyt, det vil si over 3500 meter. Vi har ogsaa en complaint gaaende fordi Ole John ikke leverte utelandingsattest etter aa ha landet tilbake paa plassen etter aa ha gjort en GNSS utelanding, vi far se hvordan det gaar. Hilsen /HP


Norway 05.07.97.
Lordag kveld 2215.
For foerste gang stilte vi opp i syd. Ved briefing var det nesten vindstille, men met'en varslet nordvest opp til 35 kts, den kjente mistral-vind som gir boelger osv. Ved take-off gustet det allerede opp i 20 kts og det stilnet slett ikke av utover dagen. Geir kom ikke opp i boelgene paa foerste forsoek og maate ned og ta en ny start, men da gikk det rett til himmels. Birger maatte trekke brems for aa komme ned i max starthoeyde som er 3500 meter. Bare velstand til forbi 2. vendepunkt, men saa begynte kjempingen i motvind. Erlend var nede og telte barkebiller i over 45 minutter foer han endelig kom opp igjen. Oppgaven i dag var 343 km for 15-meter og 301,45 km for standard, og det ble lange kilometer. Vi havnet langt ned paa den forelopige listen for dagens flyging, veldig langt nede. Det blir nok nedrykk paa sammenlagtlisten ogsaa naar den kommer ut.
I gaar var det 4.juli og USA-nasjonaldag. Hamburgere og hoegde poteter samt coca cola til alle som kom i USA nasjonalfarger rodt/hvit/blatt. Papirflykonkurransen ble skikkelig morsom, vinneren i aapen klasse ble en monocomb konstruksjon med vingespenn 1,5 meter og en kropp med diameter 30 cm, laget kunn av papir! Ellers begynner jo oppgavene aa bli passe lange slik at vi paa bakken rekker en god lunsj med godt drikke til. Det er viktig aa ta vare paa seg selv. Hilsen  /HP
 
 
Norway 04.07.97

Endelig ble det flyging igjen. Riktignok en liten oppgave paa 170 km og bare for 15-meter og Open klasse. Standardklassen ble kansellert paa grid etter at alle hadde stilt opp. Det vakte mye misshag og mange beske kommentarer. Men naa har i hvertfall alle klassene to gyldige konkurransedager hver, kanskje var det en matematiker som tok beslutningen ?
Vaeret saa ikke spesielt lovende ut, en front hadde passert og en ny en kom like bak. Men imellom disse to frontene forventet man et vindu med tre-fire timer flybare forhold. I ettertid viste det seg at det ble vesentlig bedre.
170 km paa de to hotteste klassene, det gir jo litt over to timer paa oppgaven og da blir det viktig aa velge riktig starttidspunkt. Og ganske riktig, det ble mye taktikk og alle ventet paa hverandre, ingen ville gaa foerst. Alle startet innenfor noen faa minutter. Og det gikk med ekspressfart. Vinnerhastigheten i Open klasse ble 128 km/t og 15-meter 139 km/t. Ingen landet ute. Og poengsummene ble dermed lave, vinneren i 15-meter fikk bare 290 poeng.
I gaar var det offisiell aapning av OSTIV-konferansen med prisutdeling, taler samt kanapèer, boblebrus og masse hoeytidlige mennesker. Gjestetaler paa aapningen hadde et interessant innlegg om fremtidens mulige vingeprofil med glidetall 1:85. Ja, du leser riktig. Det forutsetter imidlertid masse hull paa oversiden av vingene, samt en vakumpumpe drevet av solcellepaneler, og da er det ikke tillatt etter dagens regler hvis du skal delta i konkurranser. Men det er jo ganske interessant egentlig, du trenger ikke mange meterene for aa gli lange distanser. Regn litt paa noen kjente distanser selv.
I kveld er det 4.juli og USAs nasjonaldag. Alle som har paa seg noe roedt-hvitt-blaatt er invitert til stort party i hangaren der det blir papirflykonkurranse. Kun mannskap kan delta og papirflyene maa ha konkurransebokstaver minimum 40 mm hoeye og antikollisjonsfarger paa fremkanten av vingene, det samme som vakte saa mye braak ved teknisk kontroll av de riktige seilflyene foer konkurransen. Et lite spark til konkurranseledelsen. Jeg gleder meg til partyet i kveld og satser paa at det ikke blir dopingkontroll imorgen.  Hilsen  /HP
 
 


Norway 03.07.97

Nok en dag med regn, overskyet og null flyging. For sikkerhets skyld spedde de paa med muligheter for thunderstorms og hagl utover ettermiddagen. Et stort lavtrykk over England setter opp sydvestlige vinder og ustabile luftmasser over syd-Frankrike. Hittil har det blitt to dager i standardklassen og en dag i 15-meter og open klasse. En del av gjengen har reist for aa bowle og noen har reist til Marseille eller andre steder rundt om for aa beundre det franske landskap, folk og kultur. De fleste begynner aa bli litt utaalmodige, vi er jo tross alt kommet hit for aa fly.
Siden det heller ikke var flyging i gaar, saa er det egentlig ikke saa mye aa fortelle. Jeg var rundt om paa feltet her og saa meg omkring. Selve gress-sletten som benyttes for avgang og landing er ca 400 x 1200 meter, med flere hangarer og administrasjonsbygninger. Naar hele grid'en er stilt opp, er det enda over 1000 meter igjen for avgang. De stiller opp 10 seilfly i bredden og har like stor plass ved siden av til aa lande slepeflyene. Det er 16 slepefly som sleper opp hele feltet i loepet av en time, en avgang hvert 30 sekund.
Maalpasseringene er ogsaa ganske interessante. Hvis du har 170 km/t eller mindre naar du passerer maallinjen, skal du lande rett inn. Det er masser av plass. De som har mer hastighet flyr en vanlig landingsrunde, skjoent vanlig kan man vel neppe kalle det. Det er mer fly i landingsrunden enn mygg paa finnmarksvidda, de fleste kommer ganske samlet hjem. Au revoire  /HP
 
 


Norway 02.07.97 Hei igjen, det var kamp om PC-ene i presserommet i gaar, og naar klokken ble midnatt ga jeg opp. Akkurat naa sitter jeg og skriver paa en PC med fransk tastatur, disse bloody franskmennene har et tastatur hvor bokstavene er plassert helt anderledes. Det ble brukbart vaer i gaar, oppgave for alle klassene og bare tre utelandinger. Dessverre var Ole John en av dem, han sto paa noe skikkelig mellom foerste og andre vendepunkt og kom for lavt til aa ta seg opp igjen. Landet midt ut paa landsbygda, 3 km aa gaa til nermeste landsby. Heldigvis var det ikke saa veldig langt aa kjoere, saa han var hjemme igjen tidlig paa kvelden. Ellers floey de andre rundt paa brukbare hastigheter, Erlend ble beste nordmann i std-klassen paa delt 15.plass den dagen, mens Birger kom paa 13.plass i 15-m klassen. Birger og Aake (Sverige) floey sammen rundt hele veien og det fungerte meget bra. Dagen begynte jo litt morsomt, Erlend var ikke helt med like etter at han sto opp. Du vet, han har slik superpatent med vanntank i skiboks paa taket av bilen med slanger ned for aa fylle over i vingetankene. Det var bare det at naar han koblet til paafyllingen oppe paa taket og aapnet kranen, saa han ikke at slangen til flyet hang halvveis inn i bilen og stod aapen, saa han fylte hele bilen med vann isteden. Oppdaget det foerst naar det begynte aa renne vann ut av doerene ! I dag onsdag har de akkurat kansellert dagen. Det saa egentlig litt lovende ut, riktignok mye skyer, men de ga loefter om boelger. Etter hvert begynte det imidlertid aa regne like syd for oss, den veien de hadde satt foerste legg for alle klassene. Saa i dag blir det alternative oppgaver, slik som aa smake paa franske delikatesser, o.l. Jeg mener mat, selvfoelgelig. A revoir /HP
Norway 30.06.97

Jeg vet ikke om dere fikk noen rapport i gaar, det hender av og til at ting skjer paa fransk vis, hvis dere forstaar hva jeg mener. Soendag 29/6 var offisiell aapning med innmarsj av alle deltakende lag, offisielle personer, folkedans og taler av viktige personer. Etterpaa kom en flyoppvisning med motorfly, seilfly og modellfly, et rimelig bra program som var variert sammensatt. Fallskjermhopperne kom ikke og noen andre innslag kom heller ikke, men i det store og hele var det bra. Alle offisielle personer samt team captains var innvitert paa VIP-lunsj, det var bare det at franskmennene hadde glemt aa innvitere de fleste som var forutsatt aa skulle delta.

I dag mandag var det foerste konkurransedag. Vaeret var heller tvilsomt, men det ble skrevet ut oppgaver i alle klasser, ca 300-350 km. Starten ble utsatt en halvtime av gangen og til slutt kansellerte de aapen og 15-m klassen, mens std-klassen fikk utlevert en C-oppgave med 4 vendepunkter paa grid. Slepingen begynte saa sent som 1445 og alle tok start innen 10 minutter, like etterpaa dro det inn en skikkelig regnbyge. Det gikk rimelig greit med det svorske (svensk/norske) laget helt til 3dje vendepunkt. Der ble det mye studering av franske barkebiller og lignende. Men alle tok seg opp og kom til maal. Saa humoeret er rimelig bra. Vi ser fram til morgendagen som ifoelge meterologene kan bli litt tvilsom og for onsdag er det ikke tvil, da blir det ikke flyging. Men etterpaa da skal det blir bedre. Hilsen fra St.Auban /HP


Norway 28.06.97

I dag er dagen foer dagen. Imorgen soendag braker det loes med aapningssermonien. Solen skinner fra en nesten skyfri himmel og folket er i gang med aa montere. Det er siste treningsdag og det er skrevet ut korte oppgaver for baade std og 15m klassene, i underkant av 300 km. Slepingen er planlagt aa starte kl 1245.
Alle har faatt varmet, saget, limt eller hva de naa har gjort med sine vingetipper slik at vingespennet naa er exact 15000mm eller mindre. Aake Petterson / Sverige var en av de mange som Tilo Holighaus hjalp i gaar.
Alle norske er naa endelig kommet paa plass. Vi har foelgende:
Team BB: Birger Bulukin med mannskap Harald og familie
Team PS:  Erlend Soerby med mannskap Kjell
Team BR: Geir Raudsandmoen med mannskap Geir Inge og Ada
Team IN:  Ole John Aske med mannskap Axel, Anders og Nina m/baby
Siste nytt fra grid kl 1315, det trekker over og dagen ble nettopp kansellert. Vi har isteden sett paa en toseter side-by-side som har floeyet noen treningspass. I forbindelse med den offisielle aapning imorgen soendag blir det ogsaa fallskjermhoppere som detter ned gjennom luften, seilflyoppvisning og slike med motor ogsaa.

Hilsen fra St.Auban /HP


27.6.97 Hei alle seilflyfans, her er HP speaking fra St.Auban, VM97.

Vi er kommet til siste dag I treningsuken. De to siste dagene har det vaert regnbyger og null flyging, men ellers kan du annet sted finne resultatene for de foerste treningsdagene. Akkurat naa fredag 27/6 ettermiddag er de fleste ute ved flyene for aa fikse noen bagateller, det alltid et eller annet som skal sjekkes foer konkurransen begynner. Vi venter fortsatt paa Geir, han er dessverre blitt hengende fast paa jobben med et prosjekt som var noe alldeles innmari viktig, men imorgen loerdag formiddag sitter han paa flyet nedover til Marseille hvor vi skal plukke ham opp. Det er litt av et sted her, de har en gresslette som er saa stor at du faar plass til hele Starmoen I et lite hjoerne av feltet. Selv ankom jeg onsdag kveld etter 1600 km og to hele dagers kjoering fra Kiel, og da var alle tilbake etter treningsoppgaven den dagen. Jeg har derfor ikke sett noen gridoppstilling enda, men det gleder jeg meg til. Litt klabb og babb har det vaert paa teknisk kontroll, litt morsomt egentlig. Franskmennene har med laser maalt vingespennet paa alle flyene og de har funnet at noen har litt for stort vingespenn. Det gjelder fly med vinglets og spesielt myke vinger, de henger litt naar de staar paa bakken og dermed oeker vingespennet med et par centimeter maalt paa toppen av vingletsen. Nar flyet er luften har vingene en belastning og da er vingespenner innenfor 15 meter, men naar de staar paa bakken saa oeker altsaa vingespennet litt. Det har blitt mye armer og bein, pluss banning paa opptil dusin spraak. Noen er I gang med aa varme vingletsen og boeye den mer vertikalt, mens andre kutter og limer. I kveld kommer et par av de store hotshots fra tyske fabrikker hit, saa da faar vi se . . . . Hei sann, akkurat naa titter solen saavidt frem mellom noen regntunge skyer, kanskje blir det bedre etter hvert. I alle fall blir det en tidlig middag med kanskje litt lokalt roedt produkt til, vi sees imorgen, a revoir. 


Votre banniere gratuite sur Cyb'AIR
Member of Cyb'AIR Exchange

Visit Philippe de Péchy's "Vol à Voile" (Soaring) server : infos, ad's, glider pictures, GPS turnpoints coordinates, competitions results and an unofficial ranking of all glider pilots in the world.

Other sites of soaring interest : 
  • World Gliding Championships 1997, Saint-Auban, France (championnats du monde de vol à voile) 
  • L'aéro-club du Bas-Armagnac, Nogaro (Gers, France) Aeroclub of Bas-Armagnac 
  • Classement Vuillemot - French Soaring Pilots Permanent Ranking 
  • Classement International - Results and Ranking 
  • Fédération française de vol à voile - French Soaring Association 
  • Les cumulus vus par satellite (Université de Strasbourg) - See cumuluses via satellite
  • NOAA visible
    echange bannieres
    réseau Ex-Echo
    Certification d'audience E-Stat  Web page by Denis Flament (from Nogaro aeroclub) 
    consulted  times since 27-Jun-97 
    updated : Jun-97