Siste dag gjennomfort, det er fortsatt noen som enda kommer i mal, og
alle de norske + svenske kom rundt med god hastighet selv om en del har
floyet enda raskere. De forelopige resultatlistene foreligger ikke enda,
men dette kan dere lese paa arrangorens sider. Det ble en rimelig
fin dag i dag, bra termikk med fare for cunimb over fjellene i ost og nord.
Oppgavene ble paa rund de 300 km, de ville ha alle hjem i god tid for aa
gjore ferdig resultatlistene og ingen utelandinger. Dessuten skal det vaere
hangarfest i kveld kl 2100.
For oss paa bakken ble det en varm dag. Mye sol og lite vind, bort
imot 30 grader i skyggen. De siste innkjopene er gjort, blandt annet har
Birger kjopt en fin sykkel til sin kjaere Grete (han hadde opprinnelig
leiet den, men det kostet ikke stort mer aa kjope den, saa Grete kjopte
den, Birger vet det ikke enda). Lille Ingeborg, datteren til Nina og Ole
John, fyllte ett aar i gaar, hun er den yngste i bakke-teamet.
Naa er det ut og rydde sammen alt som vi har i team-hytten, pakke bilen
og gjore klart til hjemturen. Selv om det til tider har vaert litt frustrerende,
saa er det ogsa vedmodig at det naa er slutt. Man treffer gamle bekjente,
knytter nye vennskap og faar utvidet sin erfaring om seilflyging og konkurranseflyging.
Er resultatet i forhold til hva vi satset paa dette mesterskapet. Jeg vet
ikke, det er noe som hver enkelt medlem maa ta stilling til og diskutere
paa aarsmotet i sin klubb. Naar saa klubbens representanter samles til
S/NLFs aarsmote, har de en plikt til aa formidle klubbens syn paa dette,
ikke hva de selv personlig synes. Om to aar er det VM i Tyskland, om fire
aar er det VM i Syd-Afrika og om seks aar er det kanskje VM i Australia
eller USA. Hva skal seilflynorge satse paa, det maa du ta stilling til
og formidle til klubbens representanter paa aarsmotet.
Alle vi som har vaert mannskap her nede, takker for oss og er glad
for at du har fulgt med paa vaare sider. Hilsen /HP
Tidlig oppe i dag for a ga pa team captain mote i dag og sa hadde de
avlyst. Det motte noen trotte teamcaptains som hadde lyst til a kverke
konkurranseledelsen for ikke a gi beskjed kvelden i forveien. Etter hvert
har vi laert oss et ordtak her nede: it's the frence way of doing
things ! Fem av team captains hadde nemlig skriftelig forlangt mote og
da skal det etter reglene avholdes, selv om konkurranseledelsen ikke synes
det er nodvendig. Men det blir ingen distanseoppaver (cats craddle) i dette
mesterskapet, det hadde ledelsen hvert fall bestemt seg for.
Det ble B-oppgaven i dag, 276 km for standard klassen og 290 km for
15 meter klassen. Som om det hjalp noe. Det ble de lange karavaners dag,
48 hengere dro ut porten for aa hente piloter som hadde utelandet. 17 av
40 i standard klassen og 27 av 34 i 15 meter klassen. Inge n av vaare piloter
kom hjem. Foerste del av oppgaven i begge klassene gikk som smurt, stikka
helt fram og full rulle. Men saa tro cumulunimbusene til, lyn, torden og
regn paa siste del av oppgavene som gikk i samme omrade for begge klassene.
Og da var lopet kjort, over 40 km aa gli i nullfore ble litt for mye med
den utgangshoyden de fleste hadde. I 15 meter ligger naa Birger forelopig
paa en 23. plass og i standard ligger Erlend paa en 33. plass, Geir paa
en 35. plass og Ole John paa en 37. plass, alle resultater foer kontroll
av GPS-logger.
I gaar var det som sagt fransk aften. Det begynte riktig hyggelig med
spise og drikke, alt gratis, og det var ikke bare limonade som ble servert.
Fransk folkedans og saa tro et orkester til med dansemusikk. Nar de fleste
piloter gikk ved elvetiden paa kvelden, var det fortsatt full fart. Og
mer fart ble det. Ut i de smaa timer ble et knippe franskmenn uenig om
ett eller annet og det hele utviklet seg paa samme maate som en riktig
bygdefest i Norge paa 80-tallet, fullt slagsmaal med politi og det hele.
It's the frence way of doing things !
Forelopig har dette mesterskapet gatt uten fatale uhell, men det var
naere paa. Ryktet gaar om at en av deltagerene floy inn i et kraftspenn
for to dager siden. Wiren traff undersiden av kroppen samt ytterst paa
den ene vingen og skrenset av uten aa foraarsake storre skade. Hendelsen
ble ikke rapportert til konkurranseledelsen og ingenting er derfor offisielt.
Ellers har tre deltagere hatt uhell under utelanding, et fly er ikke reparerbart
i lopet av konkurransen, et har vaert en snartur til fabrikken i Tyskland
og tilbake i konkurransen etter to dager og et har slatt inn understellet.
La oss krysse fingerene og hape at dagen imorgen, siste dag, gar bra.
Det begynner a ga mot slutten av konkurransen, bare en dag igjen, og
det er litt vedmodig. Vi har truffet masse hyggelige mennesker og fatt
mange impulser som vi vil ta med oss hjem. Totalt sett vil jeg si at franskmennene
i det store og hele har gjennomfort en bra konkurranse. Noe har gatt riktig
bra, det meste fungerer tilfredstillende og ganske lite kunne nok ha gatt
bedre. Beslutningsprosessen i ledelsen er det som forundrer oss skandinaver
mest. Det er veldig mange hovdinger, ikke alltid synes det som de prater
sammen foer de tar en beslutning, noen beslutninger synes aa bli tatt veldig
impulsivt uten at konsekvensene og hensyn til andre er gjennomtenkt. Men
det er vel en del av kulturforskjellen nasjonene imellom. Hilsen
/HP
Saa ble dag 8 avlyst etter at starten var utsatt tre ganger. En kaldfront
har nettopp passert, to nye er pa vei og man forventet at det kunne ha
blitt flyging imellom de to forste frontene, men det slo ikke til. Som
dere leste i gaar, saa var det en del deltagere som hadde en heller tvilsom
start. Naa viser det seg at i alt 11 deltagere ikke fikk godkjent sin start
fordi de var utenfor startsektoren, deriblandt alle de tre norske deltagerene
i standard klassen. Saa det ble null poeng og et ras nedover resultatlisten.
Alle team captain ble innkalt til et mote kl 0800 i dag tidlig. Der ble
nyheten presentert og det ble en opphetet diskusjon for og imot. Alle hvis
piloter hadde god start, ville at det skulle gis null poeng, og alle som
hadde piloter som hadde bommet, ville at starten skulle godkjennes (med
ulik argumentasjon) samt bare en advarsel ev. pentalty for feil start.
Det er i hvert fall klart at vi naa staar ovenfor den samme prosessen som
vi hadde med foto, piloter maa laere paa nytt aa fly med GPS og bruke denne
riktig baade ved start og ved vendepunktene.
Birger landet som sagt ute i gaar etter 329 km. Harald dro avsted med
hengeren ved aattetiden og det klokken var nesten to paa natten for de
kom i seng. I ventetiden ble Birger invitert inn til en fransk bondefamilie
og hadde det riktig hyggelig til Harald dukket opp. 13 deltagere landet
ute i 15 meter klassen. Sammenlagt etter 7 dager ligger Erlend paa 33.
plass, Geir paa 35. plass og Ole John paa 37. plass i standard klassen
hvor det er totalt 40 deltagere. Curt-Olle Ottoson / Sverige hadde god
start og ligger paa 21. plass. Det er naa to konkurransedager igjen.
Sporsmalet om distanseoppgave har som sagt fremkalt reaksjoner. Dette
sporsmalet ble utsatt til imorgen fredag kl 0830 paa et nytt team captain
meeting. Og ellers kan rapporteres at Erlend er (nesten) tilbake i sitt
vanlige glade humor. I kveld er det fransk aften, det vil si at franskmennene
inviterer paa party i hangaren, hvis du var i tvil om hva jeg mente. Det
blir vel rodvin og ost, samt noe fransk kultur ved siden av. Naa
skal jeg ut og spise en bedre lunsj. Hilsen /HP
Nok en dag med fine forhold, i hvert fall til klokken gikk mot 1800.
Da kom forste tordenskrall og lyn like ost for St.Auban samtidig som termikken
begynte aa flate ut. Erlend, Ole John og Geir kom i maal i fin stil med
hastigheter 120, 110 og 108 km/t paa en 448 km oppgave med 5 vendepunkter
som i det vesentlige gikk nordover opp i fjellene. Det var bare det at
en del av de andre pilotene floy mye raskere, vinnerhastigheten ble 128
km/t.
15 meter klassen fikk en 477 km oppgave som gikk enda lenger nordover
i fjellene enn standard klassen. Dessverre landet Birger ute etter forste
vendepunkt, ca halvveis. Harald dro avsted med hengeren ved aattetiden
og det blir nok langt over midnatt foer de er tilbake. Oppgaven for 15-meter
klassen var nok litt optimistisk og vi tellet ca 15 hengere som kjorte
ut porten.
Sammenlagt etter 7 dager ligger Erlend paa 20. plass, Geir paa 36 plass
og Ole John paa 37 plass i standard klassen hvor det er totalt 38 deltagere.
Curt-Olle Ottoson / Sverige ligger paa 28. plass.
I 15-meter klassen ligger Birger paa en 23. plass sammenlagt av i alt
31 deltagere, mens Aake Petterson / Sverige ligger paa 21. plass. Det er
tre konkurransedager igjen.
Dessverre har det dukket opp et mye mer alvorlig problem. 10 piloter
har for en halvtime siden blitt bedt om aa levere sin backup logger, det
ser ut som de er helt ute i hjornet av sektoren ved start, muligens utenfor.
Dette gjelder blandt annet alle de norske i standard klassen. Startsektoren
er en halvsirkel med radius 3 km og de har ligget helt ute i det ene hjornet,
samlet hoyde og saa startet. Hvis starten ikke blir godkjent, saa er det
null poeng i dag. Det skal bli spennende aa se hva resultatet blir.
En annen interessant sak er at det paa briefing i dag ble sagt at det
ville bli gitt en distanseoppgave en av de neste dagene. Dette har fremkalt
voldsomme reaksjoner. De aller aller fleste pilotene vil ikke ha distanseoppgaver
som gaar ut paa aa samle mest mulig distanse innenfor en angitt tid og
samme vendepunkt kan brukes flere ganger. Dette vil favorisere nasjoner
som har store resurser. Det finnes allerede paa et par team-hytter store
parabolantenner som tar ned satelittbilder av vaeret samt andre informasjoner,
og formidler dette til pilotene i luften. Det er innkalt til team captain
meeting imorgen tidlige kl 0800, huff da maa jeg staa tidlig opp.
Ellers litt smaasladder, saa har Erlend fatt besok av sin skjonne dame,
men han var saa sint over dette med startsektoren at han bare freste til
henne naar det ble foreslatt aa gaa sammen ut og spise middag sammen. Skal
se hvor lenge hun blir her ? ? Hilsen /HP
Endelig paa dag 6 har det blitt slike forhold som alle skryter av. Cumuluser
med skybas opp i 3500 meter i fjellene, bare 2400 meter her nede i St.
Auban og termikk som tar pressen ut av buksene. Det var svak nordlig vind
som ikke ga bolger og kun moderat hangeffekt. Dagens oppgave var paa 396
km i standard, 428 km i 15-meter og 454 km i open klasse. Hastighetene
ble opp mot 135 km/t i 15-meter og 128 km/t i standard, og deltagerene
var hjemme i god tid foer termikken tok slutt. Birger floy rundt paa 112,50
km/t og det ga en 28. plass ut av 30 deltagere i 15-meter klassen (forelopige
resultater foer kontroll av vendepunkter og tider). Erlend fikk 113,20
km/t som ga 25. plass, Geir fikk 107,49 km/t som ga 34. plass og Ole-John
fikk 97,63 km/t som ga 37. plass ut av 40 deltagere i standardklassen (forelopige
resultater). Jeg synes det gikk rimelig bra for vaare piloter i dag, de
valgte riktig starttidspunkt, men ble rett og slett floyet ifra av piloter
som var bedre.
Naa har vi endelig fatt riktige resultatlister fra dag 4, det gar litt
langsomt noen ganger. Forelopig sammenlagt etter 6 dager har vi i standard
Ole John pa 37. plass, Geir paa 34. plass og Erlend paa 21. plass. Erlend
ligger 560 poeng bak Andrew Davis (GB) som leder standard klassen.
I 15 meter sammenlagt etter 6 dager ligger Birger paa 19. plass og
768 poeng bak Giorgio Galetto (I) som leder 15 meter klassen. Bare i dag
kom han 306 poeng etter vinneren.
For oss paa bakken har det vaert en varm dag. Svak vind mesteparten
av dagen og over 30 grader i skyggen. Vi har med oss en gammel fallskjerm
som nok har sett sine bedre dager i Oslo Seilflyklubb. Naa har den gjort
sin siste reise. Vi har klippet den i stykker og hengt den opp som soltak,
og det fungerer aldeles utmerket. De andre lagene prover aa krype inn i
skyggen av husene, men det er ikke saa lett nar solen star nesten vertikalt
over oss. Svommebassenget er flittig benyttet, opptil flere ganger om dagen.
Hilsen /HP
Du la merke til klokkeslettet, haper jeg. Hva gjor man ikke for aa yde
litt service for dere der hjemme. Vi har nettopp hatt en bedre middag for
hele laget, det felles norsk/svenske laget. Kjopte nesten en hel restaurant
bort i gata her, det blir vel selvfolgelig paa S/NLFs regning, ikke sant
mr Laupsa ?
Det har vaert litt morsomt med arrangorene i dag. Noen av deltagerene
landet tilbake paa plassen her uten aa komme rundt hele oppgaven og arrangorene
har gikk ut penalty for ikke aa levere utelandingsattest ! Blandt annnet
har Ole John fatt en warning for dette. Jeg regner med at dette ordner
seg imorgen, det er for dumt.
Det ble igjen en slitsom dag. Forste del av oppgaven som var nordover
i fjellene gikk greit, men saa ble klokken mange naar de skulle sydover
paa siste legg. Med motvind hjem i tillegg ble det mange spennende final
glide og malpasseringer. Birger og Erlend tok seg hjem i syvtiden, mens
Ole John og Geir landet ute, det vil si Ole John paa flyplassen her og
Geir paa flyplassen i Sisteron like nord for her.
Mens deltagerene er ute paa oppgaven, har det her paa plassen vaert
acro-mesterskap for seilfly og motorfly samt modellflyging. I dag floy
de bland annet med et ramjet modellfly som stoyet saa mye at vi ikke kunne
snakke sammen paa bakken. En F-16 med full etterbrenner blir som Mozarts
kleine nachtmusik i sammenligning. Hilsen /HP
Sondag kveld 2300.
Det ble en lang sondag. Pa briefing ble det varslet bade bolger og termikk, riktig gode forhold, og det ble satt oppgaver pa godt over 400 km. Men vinden dreide mer mot nord slik at de beromte bolgene uteble, og da ble det aa skrubbe hang, lete etter torrtermik og ellers finne paa alle knep for aa holde seg flyvende. 49 deltagere landet ute, det gikk en strom av hengere ut porten og sydover. Aake Petterson / Sverige i Ventus 2 ble best i 15-meter klassen. Resten av det norsk/svenske laget landet ute. Naermest var Erlend med fattige 5 km igjen til maal. Ole John tok en GNSS utelanding og gikk hjem til plassen, han landet akkurat ved solnedgang kl 2118. Det ble en lang kveld innen alle sammen var hjemme. Og det paa en kveld hvor det var tysk aften i hangaren. Tyskerene skulle reklamere for neste VM som avholdes i Tyskland og det var gratis mat og drikke til alle. Vi matte legge FR10 i pant for en ekte tysk olseidel og saa var det bare legge ut paa cats craddle, alle vendepunkter kunne brukes saa mange ganger vi ville.
Resultatlistene henger litt etter, det er en protest fra Finland. En av deres deltagere fikk null poeng fordi han ifolge barografen startet for hoyt, det vil si over 3500 meter. Vi har ogsaa en complaint gaaende fordi Ole John ikke leverte utelandingsattest etter aa ha landet tilbake paa plassen etter aa ha gjort en GNSS utelanding, vi far se hvordan det gaar. Hilsen /HP
Endelig ble det flyging igjen. Riktignok en liten oppgave paa 170 km
og bare for 15-meter og Open klasse. Standardklassen ble kansellert paa
grid etter at alle hadde stilt opp. Det vakte mye misshag og mange beske
kommentarer. Men naa har i hvertfall alle klassene to gyldige konkurransedager
hver, kanskje var det en matematiker som tok beslutningen ?
Vaeret saa ikke spesielt lovende ut, en front hadde passert og en ny
en kom like bak. Men imellom disse to frontene forventet man et vindu med
tre-fire timer flybare forhold. I ettertid viste det seg at det ble vesentlig
bedre.
170 km paa de to hotteste klassene, det gir jo litt over to timer paa
oppgaven og da blir det viktig aa velge riktig starttidspunkt. Og ganske
riktig, det ble mye taktikk og alle ventet paa hverandre, ingen ville gaa
foerst. Alle startet innenfor noen faa minutter. Og det gikk med ekspressfart.
Vinnerhastigheten i Open klasse ble 128 km/t og 15-meter 139 km/t. Ingen
landet ute. Og poengsummene ble dermed lave, vinneren i 15-meter fikk bare
290 poeng.
I gaar var det offisiell aapning av OSTIV-konferansen med prisutdeling,
taler samt kanapèer, boblebrus og masse hoeytidlige mennesker. Gjestetaler
paa aapningen hadde et interessant innlegg om fremtidens mulige vingeprofil
med glidetall 1:85. Ja, du leser riktig. Det forutsetter imidlertid masse
hull paa oversiden av vingene, samt en vakumpumpe drevet av solcellepaneler,
og da er det ikke tillatt etter dagens regler hvis du skal delta i konkurranser.
Men det er jo ganske interessant egentlig, du trenger ikke mange meterene
for aa gli lange distanser. Regn litt paa noen kjente distanser selv.
I kveld er det 4.juli og USAs nasjonaldag. Alle som har paa seg noe
roedt-hvitt-blaatt er invitert til stort party i hangaren der det blir
papirflykonkurranse. Kun mannskap kan delta og papirflyene maa ha konkurransebokstaver
minimum 40 mm hoeye og antikollisjonsfarger paa fremkanten av vingene,
det samme som vakte saa mye braak ved teknisk kontroll av de riktige seilflyene
foer konkurransen. Et lite spark til konkurranseledelsen. Jeg gleder meg
til partyet i kveld og satser paa at det ikke blir dopingkontroll imorgen.
Hilsen /HP
Nok en dag med regn, overskyet og null flyging. For sikkerhets skyld
spedde de paa med muligheter for thunderstorms og hagl utover ettermiddagen.
Et stort lavtrykk over England setter opp sydvestlige vinder og ustabile
luftmasser over syd-Frankrike. Hittil har det blitt to dager i standardklassen
og en dag i 15-meter og open klasse. En del av gjengen har reist for aa
bowle og noen har reist til Marseille eller andre steder rundt om for aa
beundre det franske landskap, folk og kultur. De fleste begynner aa bli
litt utaalmodige, vi er jo tross alt kommet hit for aa fly.
Siden det heller ikke var flyging i gaar, saa er det egentlig ikke
saa mye aa fortelle. Jeg var rundt om paa feltet her og saa meg omkring.
Selve gress-sletten som benyttes for avgang og landing er ca 400 x 1200
meter, med flere hangarer og administrasjonsbygninger. Naar hele grid'en
er stilt opp, er det enda over 1000 meter igjen for avgang. De stiller
opp 10 seilfly i bredden og har like stor plass ved siden av til aa lande
slepeflyene. Det er 16 slepefly som sleper opp hele feltet i loepet av
en time, en avgang hvert 30 sekund.
Maalpasseringene er ogsaa ganske interessante. Hvis du har 170 km/t
eller mindre naar du passerer maallinjen, skal du lande rett inn. Det er
masser av plass. De som har mer hastighet flyr en vanlig landingsrunde,
skjoent vanlig kan man vel neppe kalle det. Det er mer fly i landingsrunden
enn mygg paa finnmarksvidda, de fleste kommer ganske samlet hjem. Au revoire
/HP
Jeg vet ikke om dere fikk noen rapport i gaar, det hender av og til at ting skjer paa fransk vis, hvis dere forstaar hva jeg mener. Soendag 29/6 var offisiell aapning med innmarsj av alle deltakende lag, offisielle personer, folkedans og taler av viktige personer. Etterpaa kom en flyoppvisning med motorfly, seilfly og modellfly, et rimelig bra program som var variert sammensatt. Fallskjermhopperne kom ikke og noen andre innslag kom heller ikke, men i det store og hele var det bra. Alle offisielle personer samt team captains var innvitert paa VIP-lunsj, det var bare det at franskmennene hadde glemt aa innvitere de fleste som var forutsatt aa skulle delta.
I dag mandag var det foerste konkurransedag. Vaeret var heller tvilsomt, men det ble skrevet ut oppgaver i alle klasser, ca 300-350 km. Starten ble utsatt en halvtime av gangen og til slutt kansellerte de aapen og 15-m klassen, mens std-klassen fikk utlevert en C-oppgave med 4 vendepunkter paa grid. Slepingen begynte saa sent som 1445 og alle tok start innen 10 minutter, like etterpaa dro det inn en skikkelig regnbyge. Det gikk rimelig greit med det svorske (svensk/norske) laget helt til 3dje vendepunkt. Der ble det mye studering av franske barkebiller og lignende. Men alle tok seg opp og kom til maal. Saa humoeret er rimelig bra. Vi ser fram til morgendagen som ifoelge meterologene kan bli litt tvilsom og for onsdag er det ikke tvil, da blir det ikke flyging. Men etterpaa da skal det blir bedre. Hilsen fra St.Auban /HP
I dag er dagen foer dagen. Imorgen soendag braker det loes med aapningssermonien.
Solen skinner fra en nesten skyfri himmel og folket er i gang med aa montere.
Det er siste treningsdag og det er skrevet ut korte oppgaver for baade
std og 15m klassene, i underkant av 300 km. Slepingen er planlagt aa starte
kl 1245.
Alle har faatt varmet, saget, limt eller hva de naa har gjort med sine
vingetipper slik at vingespennet naa er exact 15000mm eller mindre. Aake
Petterson / Sverige var en av de mange som Tilo Holighaus hjalp i gaar.
Alle norske er naa endelig kommet paa plass. Vi har foelgende:
Team BB: Birger Bulukin med mannskap Harald og familie
Team PS: Erlend Soerby med mannskap Kjell
Team BR: Geir Raudsandmoen med mannskap Geir Inge og Ada
Team IN: Ole John Aske med mannskap Axel, Anders og Nina m/baby
Siste nytt fra grid kl 1315, det trekker over og dagen ble nettopp
kansellert. Vi har isteden sett paa en toseter side-by-side som har floeyet
noen treningspass. I forbindelse med den offisielle aapning imorgen soendag
blir det ogsaa fallskjermhoppere som detter ned gjennom luften, seilflyoppvisning
og slike med motor ogsaa.
Hilsen fra St.Auban /HP
Vi er kommet til siste dag I treningsuken. De to siste dagene har det vaert regnbyger og null flyging, men ellers kan du annet sted finne resultatene for de foerste treningsdagene. Akkurat naa fredag 27/6 ettermiddag er de fleste ute ved flyene for aa fikse noen bagateller, det alltid et eller annet som skal sjekkes foer konkurransen begynner. Vi venter fortsatt paa Geir, han er dessverre blitt hengende fast paa jobben med et prosjekt som var noe alldeles innmari viktig, men imorgen loerdag formiddag sitter han paa flyet nedover til Marseille hvor vi skal plukke ham opp. Det er litt av et sted her, de har en gresslette som er saa stor at du faar plass til hele Starmoen I et lite hjoerne av feltet. Selv ankom jeg onsdag kveld etter 1600 km og to hele dagers kjoering fra Kiel, og da var alle tilbake etter treningsoppgaven den dagen. Jeg har derfor ikke sett noen gridoppstilling enda, men det gleder jeg meg til. Litt klabb og babb har det vaert paa teknisk kontroll, litt morsomt egentlig. Franskmennene har med laser maalt vingespennet paa alle flyene og de har funnet at noen har litt for stort vingespenn. Det gjelder fly med vinglets og spesielt myke vinger, de henger litt naar de staar paa bakken og dermed oeker vingespennet med et par centimeter maalt paa toppen av vingletsen. Nar flyet er luften har vingene en belastning og da er vingespenner innenfor 15 meter, men naar de staar paa bakken saa oeker altsaa vingespennet litt. Det har blitt mye armer og bein, pluss banning paa opptil dusin spraak. Noen er I gang med aa varme vingletsen og boeye den mer vertikalt, mens andre kutter og limer. I kveld kommer et par av de store hotshots fra tyske fabrikker hit, saa da faar vi se . . . . Hei sann, akkurat naa titter solen saavidt frem mellom noen regntunge skyer, kanskje blir det bedre etter hvert. I alle fall blir det en tidlig middag med kanskje litt lokalt roedt produkt til, vi sees imorgen, a revoir.
Visit Philippe de Péchy's "Vol à Voile" (Soaring) server : infos, ad's, glider pictures, GPS turnpoints coordinates, competitions results and an unofficial ranking of all glider pilots in the world.
Other sites of soaring interest :
|
|
Web page by Denis
Flament (from Nogaro
aeroclub)
consulted times since 27-Jun-97 updated : Jun-97 |